måndag 3 december 2012

Att kommunicera med Telia

Med Telia har jag ett avtal som säger att den mobila anslutningen ska kunna ge upp till 6MBit !
Under flera månader har det varit problem och ibland nere på fåtal 100 kBit!
Samtidigt har agenter för Telia ringt och velat öka kapaciteten upp till 10 MBit.
Jag har då tackat nej till detta då c:a 2 Mbit gott räcker för mina körningar. Bara jag får den kapaciteten.

Idag låg kapaciteten på 5 kBit och ny mätning visade 6kBit!

Ett samtal till Telia support gav efter div utläggningar och avvisande om problem att
- enl supportkontroll kan dom inte leverera mer än 2.5 MBit här från den aktuella masten; Teliarepr egna ord
- under samtalets gång så stiger kapaciteten till 2.2 MBit

Då påtalar jag detta och att man dessutom försökt sälja en ytterligare ökad kapacitet till mig. Svaret blir att dom som säljer inte kan kontrollera vilken kapacitet som faktiskt är möjlig här!
Min liknelse, med att när jag vill köpa mjölk så säljer dom tomma mjölkflaskor, vinner inget gehör! Inte heller, att när jag påtalar att flaskorna var tomma, så erbjuder dom flera flaskor i leveransen.

När jag framför att det är oacceptabelt att sälja det man inte kan leverera, vilket ju uppenbart Telia gör, så får jag erbjudandet att de omgående kan avsluta abonnemanget. Det avvisar jag och hävdar att jag endast ska betala för vad dom faktiskt kan leverera och jag vill inte bli utsatt för merförsäljning av det dom faktiskt inte har.

Svaret på detta blir att så gör alla teleoperatörer idag och en anmälan spelar ingen roll för det ändrar inget!

Bedrägligt förfarande anser jag !

3 kommentarer:

  1. Hej Jan-Olof!

    Jag heter Kristoffer Gustafsson och jag jobbar på Telias Kundservice. Det låter verkligen inget vidare alls att du blivit uppringd av återförsäljare som velat sälja på dig ett dyrare abonnemang med en hastighet som du inte kan dra nytta av. Det är verkligen ingenting som vi förutspråkat eller satt i praktik. Jag måste också be om ursäkt för det svar du fått från personen i kundtjänst som svarat att alla operatörer gör på det sättet, det är ett nonchalant svar och det stämmer dessutom inte. Det är inte till vår eller någon annan operatörs fördel att sälja på våra kunder ett abonnemang som de ej märker någon skillnad med. Det resulterar i en missnöjd kund som överväger andra alternativ när bindningstiden upphör.

    Med detta sagt så har jag fört dessa synpunkter vidare till ansvariga så de får ta del av dem och även gå ut med det tydligt till återförsäljare som ringer och säljer våra produkter.

    Gällande problem med hastigheter och lösningar på eventuellt missnöje så rekommenderar jag att du kontaktar vår kundtjänst via e-post där jag eller mina kollegor kan se över ditt ärende.

    Med vänlig hälsning
    Kristoffer Gustafsson, Telia Kundservice

    SvaraRadera
  2. Bra Jan-Olov. Bra att du tar i med det här. Det är ett djäkla oskick de håller på med och jag tycker inte att supportens ursäkt ändrar något. En anmälan är befogad och jag tycker att det är bra om du gör en. Liknelsen med tomma mjölk kartonger är kanonbra.

    SvaraRadera
  3. Kristoffer
    Tack för din ursäkt. Du gör vad jag förväntar mig av en kundserviceman.

    Emellertid så klandrar jag inte den ärliga repr för Telia som redogjorde rakt för hur det faktiskt fungerar och strategin faller ut praktiskt.

    Vilken privatperson eller företag skulle klara en försäljning av vad dom faktiskt inte kan leverera eller förfogar över, utan att anklagas och fällas för bedrägeri?! Blankning av värdepapper har vi fått infört, bra eller dåligt råder olika meningar om, men så långt jag vet är det inte tillåtet vad gäller övriga produkter, alltså inte heller internetuppkopplingars prestanda!

    Det jag förväntar mig är inte en ursäkt för att någon av Telias medarbetare är rak i sin dialog.
    Ev merförsäljning kan jag än så länge lätt stå emot.
    Men det jag har krav på är att Telia, som övriga företag eller privatpersoner, endast säljer vad som kan faktiskt levereras och finns tillgängligt. Ett rimligt krav är också att återförsäljare inte ska sälja vad som inte finns. Kan inte Telia förse dom med denna info ska dom inte ha uppdraget att sälja!

    Telia bryter mot detta idag och jag kan inte anse annat än att det är bedrägligt förfarande!
    Åtgärden är nu Telias och för min del har jag gjort anmälan till Konsumentverket, vilket jag anmodar alla att göra som råkar ut för samma brist i leverans och tomma löften.
    Jag förväntar mig att Telia informerar sina abonnenter om åtgärder och tider när åtgärd planeras klar.

    Nu vill jag ha den leverans jag köpt och ni på Telia förbundit er att leverera!Dessutom en prisreducering för utebliven leverans och produktionsstörning i mitt egna arbete.

    SvaraRadera