tisdag 4 oktober 2011

Bloggstrategi, vad då?

Här får ni stå ut med både stort och smått och tämligen stora svängar ut från ämnet båt och segling. På nåt sätt har jag lagt på mig begränsningen att inläggen ska ha nån koppling till båtlivet, om än i en förlängning.

Min syn är att det som är verkligen trevligt att ha kvar när jag kommer hem, det är mina egna personliga kommentarer och tolkningar av små och stora händelser som gläder eller skapar förtret i mig. Genom att läsa om vad jag skrev i stunden så kommer jag lätt tillbaka i situationen. Där kommer även de små notiserna i positionsrapporterna in.

Jag har ju en fallenhet för att tycka om allt möjligt och det leder ibland till inlägg med ris och ros över det som möter när vi lever över köl. En marina kan tex vara enkel och sliten, men den ska ta mig tusan vara ren och repareras om något blir trasigt. Skräckexempel på motsatsen i somras var Wasahamnen och KSSS på Sandön. Vilken badwill det skapar för stället. Även om mottagandet från personalens sida var det bästa på båda ställena, så var anläggningarna under all kritik i status.

Under mina 30 år i egna konsultverksamheten så har jag haft som måtto att se till mottagarens behov och användningsmål, jag är klar då användaren direkt kan ta mitt jobb och fylla detta sitt behov eller användningsmål utan ytterligare insatser. Detta har jag även försökt trycka in i en nära omgivning i verksamheten.
Tyvärr är det få som når upp till denna nivå i sitt arbetssätt. Oftast blir det en halvfärdig produkt som man lämnar ifrån sig. Båtbranschen med tillbehör är inget undantag!

Jag söker också andras seglarbloggar på nätet och försöker suga i mig allt från deras erfarenheter med strapatser och glädjeämnen. Jag rent av tror mig bli nära bekant med bloggförfattarna, men så är det naturligtvis inte alls. Det är märkligt hur det hos mig uppstår krav på att bloggaren ska uppdatera ofta, helst dagligen och med bilder. I synnerhet som jag vet vilken tid allt ombord tar då man har begränsade förutsättningar, och ett klent nät dessutom.

Nu går vi och stampar i väntan på att rätt lägenhet ska dyka opp på marknaden så vi direkt kan hugga, för vi har lärt oss, att vänta till visningar, det gör bara den, som inte vill ha nån lägenhet!
Därefter så blir det ro att börja fundera över vilken väg vi ska gå kommande sommar. Det finns ju alternativ. Ett är via Skottland ett annat via Kielkanalen. Skottland provade vi på 2008, därför kanske dax för den andra? Ska vi dagsegla eller lägga oss på lång sträckbog?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar