onsdag 28 november 2012

Färskvattenproduktion och mera skvalande

I går slog det mig att nu vänder det snart igen, mindre än en månad till vintersolståndet - härligt! Fast visst ska jag unna barnbarnen nån månad vinterföre och mig själv med för lite skidhasande i spåren i Vrinnevi och på golfbanorna, men sen vill jag ha tidig vår.
Snön är inplanerad till ikväll av SMHI. Kanske läge att ta en promenad och titta på alla villaägares slit med snösläden?!

Vi har i höst sett hur den naturliga färskvattengeneratorn har arbetat var eviga dag och grundvattnet måste nu vara rekordhögt överallt.
På båten är ju vattentillgång en ständig fråga. Trots tank om 300 liter så räcker det sällan mer än 5 dar om vi inte har ransonerat för att klara det.
Det vore därför en stor tillgång, att på ett smidigt och lätthanterligt sätt kunna samla regnvatten, men hur gör man då det på ett hyggligt hygieniskt sätt?

Gårdagen gick vid knapparna på PCn i sök efter Nikons mest prisvärda telezoom. Marknaden är prisreglerad med påbud från tillverkaren och så finns en massa direktimport olika slag. Jag konstaterar också att det objektiv som var outstanding för några år sen, idag inte anses användbart då en ny modell har kommit som ger bättre prestanda, som om  några år......osv.
Köpa objektiv till min gamla kamera D80 med DX format inköpt 2007 eller ta första steget mot fullsensor FX och köpa objektiv för detta, det är frågan?
För väldigt många produkter kan jag konstatera att det finns i alla fall tre marknadsområden med olika kostnadslägen, om jag sätter USA till 1, så blir GBR 1.3 och Sverige 1.6 gånger USAs prisnivå. Här finns alltså pengar att spara med en villighet till ett risktagande. Borde det inte vara billigast i Japan?

Redan nu kl 0909 har regn blivit snö här på Klingagatan ! Kanske är det snart ett vitt och vackert täcke överallt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar