tisdag 6 november 2012

Segling i repris

Tack SK5BN för att ni bjöd in mig för att berätta om vår segling i somras.
Det gav ett perfekt tillfälle att återuppleva det mesta av resan. Det  blev en timme som för mig bara flög iväg med många bilder, dom flesta med blå himmel och sol.
Vart tog alla lågtryck och slagregn vägen, dom syns ju inte i bilderna? Varför har jag inga bilder från omkörningsförsöket av pråmen och som slutade på kanalbrinken eller när vi gick på grund i Lauermeer i dyn, för att inte tala om alla branta sjöar vid vind mot ström?
Ett tips till mig själv och även dig kära läsare, fota när du minst tänker på att göra det, när den lede visar sitt fula tryne eller när honungen flöder, för det är just då bästa bilden blir till. Läge att införa Volvo Ocean Race ordning med en sep fotoansvarig ombord?!

Före föredraget hade jag givet lagt en tanke om hur jag skulle presentera upplägget och grunderna för navigering mm på seglingen. Med INTERFERENCE från programmet "Reg Clean Pro" fick jag istället improvisera. Hemma stängde jag ner PCn som vanligt och på plats vid uppstart, så såg Reg Clean Pro problem, ville rensa, och började stöka om i datorn. Jag fick tex skippa att visa sjökort-info-innehåll på storbild.
Idag blev det RÖTT KORT för Reg Clean Pro och utvisning från PCn tillsvidare.

Kvällens möte hos SK5BN avrundades med flera trevliga samtal med både seglare och flitiga radioamatörer.

Jag längtar mera segling !

1 kommentar:

  1. Det var ett mycket uppskattat föredrag. Men visst hade du lågtryck med på bilderna..
    //jå

    SvaraRadera