måndag 6 augusti 2012

6/8 Brunnsbyttel - Rendsburg

Morgonen inleds med, regn förstås, men sen direkt till Supermarket och så iväg. De flesta har redan gått iväg då vid nio-tiden. Det är många som har bråttom, tex en Hamburgare(heter det så) kan man känna igen på tempot och det snabba talet.

Kiel-kanalen är tätt trafikerad idag med både fritidsbåtar och annat. Vi har en stabil medvind, 7 - 11 m/s, och gör bra fart. Tanken är att först titta på en marina precis NO om Rendsburg invid kanalen. Den visar sig vara absoluta kontrasten till Brunnsbyttels invid slussarna. Kommentaren ombord blir, vi ligger ju i skogen. Alldeles tyst är det. Grannbåten frågar jag om det är hemmahamn, och får till svar, ja det är hemmahamn och vinteruppläggning, vi ligger här nu för vinteruppläggning! Hupp! Redan dags ?!

Intensiva lågtryck jagar även idag över himlen och vi har tur att endast komma i ytterkant på ett par. Det är sjöställ på, sjöställ av, flera gånger idag, för när solen tittar fram då är det väldigt varmt i gasset.

Tvättmaskinen går liksom torktumlaren i marinans servicehus. Eko-maskiner tar sin tid. Nattarbete i tvättstugan?

I morgon är det kulingvarning i Nordsjön och delar av Östersjön. Där vi ska gå imorgon så är det sjölä och inne i Kielbukten. Men först ska vi avsluta Kiel-kanalen och slussa ut.

söndag 5 augusti 2012

5/8 Brunnsbyttel

Liggedag.

Städning och olje+filterbyte.

Inte en enda regndroppe på hela dan, fast nu håller det på att byggas upp precis som i går. Då kom åskan med slagregn till läggdags, fast den drog snabbt förbi. Dessutom var det bara blixtar mellan molnen. Jag såg inte en enda som slog neråt. Hur kan det vara så?

I morgon börjar vi gå Kiel-kanalen ostvart. Den tar en och en halv dag, sen är vi ute i Östersjön igen. Inget tidvatten att ta hänsyn till, "bara" lågtrycken.

Får vi be om SW 7 m/s och sol i en vecka, så där?!

lördag 4 augusti 2012

4/8 Cuxhaven - Brunnsbyttel

Vi har fått rådet att starta två timmar efter LW och tålar oss till kl 1130, som är en och en halv timme, mao så har vi inte full ström direkt. Men den kommer efter någon timme. Vinden är mot och motorn får åter göra jobbet.

Någon har sagt att gamla slussen, den för fritidsbåtar ska vara avstängd för rep, men vi ser småbåtar cirkla utanför och vi får besked via radio att gå till väntzonen och invänta en vit lampa. Efter en liten stund så kommer den vita lampan och det blir ett race in i slussen, fast ändå inte för strax utanför blir det stopp och tvekan bland båtarna. Varför?

Väl inne går vi direkt till tankstället och fyller på 41.5 liter diesel efter 20 timmars körning och så vidare till gästhamnen invid slussen.

Det är Kjells sista dag ombord, och efter en snabbfika säger vi tack för god insats ombord och önskar lycka till med hemresan och de fortsatta planerna på en seglartillvaro.

Efter nån timme är det dags att släppa ut skutan som ska iväg och ligger innerst, där vi sen hamnar, och får nån båt i stack utanpå. Nu ligger vi här nån dag för vidare hemfärd i sakta mak.

Nu lämnar vi tidvattnet bakom oss för den här gången.
Ska lågtrycken följa oss hela vägen vidare norrut?
Även om dagen innehållit flera intensiva skurar, belönas vi med en härlig solig kväll.

4/8 Cuxhaven i väntans tider

Mera regn igår kväll, sill o potatis med nubbe. Låter som en svensk midsommar eller hur? I vilket fall njöt vi av maten, mest kanske Kjell och jag.

Locals har gett anvisning att gå två timmar efter LW här i Cuxhaven för att komma bra in till Brunnsbyttel. Det råkar idag infalla kl 1200, mitt i lunchen. Dé é bar´ ó åk´ !

Tyvärr så ser himlen genomgrå ut, kanske med små ljusa partier. Mera regn?

Gamla slussen är stängd i Brunnsbyttel för reparation. Därmed måste vi samsas med dom stora drakarna när vi idag ska in i Kiel-kanalen.
Det känns inte helt komfortabelt. De e bar o ta´t!

Idag ska Kjell mönstra av efter tio intensiva dagar ombord.

fredag 3 augusti 2012

3/8 Helgoland - Cuxhaven

Det var med stor spänning som vi kastade loss för turen från Helgoland till Cuxhaven. Väderprognosen var god och tidvattenberäkningarna precisa. Vi ville inte ha onödigt med strömt vatten när vi väl kom till Cuxhaven.

Helgoland lämnade ett positivt intryck summerat. Inte minst efter promenaden uppe på plattån. Det där med att köpa öl i hela staplar eller tanka diesel, det kan väl den göra som har stor törst i sin kropp o motor, eller bara för kul. Det blir i dom flesta fall nån hundralapp sparad. God fisk finns att beställa in på restaurangerna.

Ut ur hamnen gick fint och vi fick sällskap av flera. Minst ett tiotal båtar lämnade inom nån timme hamnen. Ett rev i storen och full fock på flertalet båtar. Seglingen började med motström som stod sig första timmen sen vände det och medströmmen ökade succesivt. Vi gick rakt igenom ett stort fält av ankrade handelsfartyg och så in i Elbe på fel sida om leden. Vid bojarna 4 - 6 korade vi sen diagonalt leden och kom över till den högra sidan sett in mot floden, som här är ett hav fortfarande. På denna sidan var strömmen starkare och toppade såsmningom på 4.2 knop. Tyvärr avtog vinden även denna dag och motorn fick ta vid, fast i det närmaste på tomgång och ändå kom vi upp i 9,3 knop vid några tillfällen.
Tidplanen sprack och vi fick därför smygköra på nära tomgång, men ändå for vi fram med 5 - 7 knop SOG.

Minnet om den starka strömmen utanför hamninloppet vid förra besöket satt kvar. Vi gick då i utgående vatten. Det visade sig nu attströmfåran ligger helt olika vid utgående och ingående vatten. Väl vid hamninloppet visade det sig att strömmen var låg, runt 1.5 knop och inga problem alls. Bra att veta alltså; vatten ut ur Elbe = stark ström utanför marinan, Vatten in i Elbe = liten ström utanför marinan.

Hela färden gick i sol och vi hann in och förtöja och dessutom börja fylla vatten, sen brakade det loss igen, regnet och åskan hade hittat oss. Det var inte regndroppar som föll, det var nån som tömte miljooner äggkoppar med vatten över oss, så stora var dropparna.

Efter regnet blev det statstur för Kjell och mig. Aha sa regnmakaren, där är dom igen, var så god ny skur. Ett försök att springa ifrån regnet slutade som ni förstår med regnblöta kläder och skor.

Cuxhaven har ett litet centrum, åtminstone vad vi såg. Flera färjor går till Helgoland både härifrån och från Hamburg en smabbfärja.

Ikväll ska vi få sill och potatis med snapps - mums
Nu är potatisen kokt!

torsdag 2 augusti 2012

2/8 Helgoland

Vi hade igår en av de bättre dagarna på turen hit och natten blev en av de stökigare.
Redan före midnatt så började vågorna gå in i hamnen och rulla båtarna så jag blev orolig för att masterna skulle slå ihop. Runt midnatt kom så åskan och det hela fortsatta in på morgonen.
Den innersta båten som skulle gått kl 0800 låg kvar förstås och först några timmar senare blev det hela hamnen roterar och vi staplade om båthögarna, nu med oss innerst. Just nu ligger vi helt själva och det känns konstigt då stapeln intill har 6 i bredd.

Regn och åska slutade och vi kunde rusta oss för en ö-rundtur till fots. Här är i det närmaste ett totalförbud mot privata fordon, tom cyklar är förbjudna här. Det är en ö med dramatisk natur, en brant klippvägg rakt ner i havet. Den röda sandstenen lyser då solen ligger på. Uppe på krönet på platån som ön har finns en vandringsled runt, förstås med en betagande utsikt. Halva byn/samhället ligger nere vid hamnen och det mesta upp på platån. Emellan finns en hiss med konduktör. Däruppe finns kyrkan och gravplats mitt i byn.

Nere i hamnområdet finns alla affärer som tar emot passagerarna från alla färjor som går in och lägger sig i viken. Det är ordnat så att det krävs tenderbåt för att komma in.

Idag hittade jag faktiskt en skeppsfournering som vi känner dom, fast där köpte jag inget. Det gjorde jag däremot i en av dom andra och på det "sparade" jag några hundra kronor, och whiskyförrådet blev påfyllt.

Prognosen för i morgon är bra om man vill till Cuxhaven, och det vill vi nu. Det är springflod och då blir det extra drag i strömmarna. Elbe´s strömmar är välbekanta och den utanför Yachthaven är ökänd. Om prognosen står sig ska vi i alla fall ha vind med ström då vi går in, till skillnad från när vi gick ut, då ström stod mot vind och sjön blev därefter.
I morgonkväll vet vi hur det blev.

I natt vill vi sova utan ryck i förtöjningarna och slammer från allehanda ting!

onsdag 1 augusti 2012

1/8 Norderney - Helgoland

Vi låg på bra djup i Norderneyhamnen, LW vid acceptabel tid kl 0530 med ledljus ut ur hamnen och tillräckligt för att hitta bojarna i leden N ut. Man kan inte följa plotter eller sjökort för sjömärkenas positioner är färskvara. De ändras för varje kuling då sanden ständigt är i rörelse. Radarn hittar dom men att selektera ibland alla andra eko-prickar på radarbilden är inte lätt.

Med start en halvtimme efter LW så fick vi något motström precis när vi rundade öns V hörn, men sen bar det med hela vägen ända till Helgoland. Mesta tiden 1 - 1.5 knop. Vinden stod enligt prognosen S - SO B 3-4. Därmed var förutsättningarna även på den kanten bra. Så snart vi kommit över grundbankarna så satte vi fullt ställ och det gick i 6 - 7 knop ända tills vi nådde avslutningen på trafiksepareringszonerna där vi skulle "vika av" direkt mot Helgoland. Man får nämligen inte korsa trafiksepareringen före dess, runda TG19 gäller. Då la sig vinden och det blev mera platt läns, så det fick igen bli motor. Huvuddelen fick vi idag i alla fall segla.

Redan kl 1400 var vi i hamnen på Helgoland och första anrop gav svar och anvisningar om plats. Just nu ligger vi näst innerst med ytterligare 4 eller 5 båtar utanpå i stack. Den inre båten ska lämpligt iväg kl 0800 i morgon. Vi löser det då, sa vi idag. Sånt ordnar sig alltid.

Vi blev lite överraskade av ön, som vad vi sett hittills är ganska spartansk. Vi hade väntat oss mera lyx osv. Alla de sk skeppsfourneringarna vet nog inte så mycket om skepp, men allt om sprit, tobak och choklad, liksom parfym.
Ön är en ganska hög sandstens höjd med en grannö Dyne, som tycks vara bara sand. Till Dyne kommer man inte, sägs vara reservat, men har också en flygplats. Jag tror mest på att NATO är hemlig där.

I vilket fall blev denna dag en av de mera lyckade med bra väder och vind, fin segling, lätt passage genom alla trafikzoner(vi får se om nån stämning kommer hem i brevlådan, det lär ha hänt nån annan svensk), goda biffar till lunch och solbad i sittbrunnen.

Nästa mål är Cuxhaven, fast oklart när.
Väderfråga igen!