måndag 13 augusti 2012

13/8 Simrishamn - Hanö

Enl prognosen så ska vinden vrida mot N och öka.

Idag skulle den ligga på O - SO. Vi gick i NO och SO kom nån timme efter vi förtöjt.
Idag gick vi med segel fast det var svag vind och motorn tog oss hit. Med svag vind är det bra att söka säl och tumlare, fast vi såg inga. Det går också bra att pilka torsk i svag vind för då driver inte båten. Vi gjorde det på två djup och platser, fast vi fick inget.
En himla skön dag var det i båt i alla fall, under klarblå himmel och sol på Östersjön med bara små vågor på "lilla Biscaya!, dvs Hanöbukten.

Hanö är en intressant plats och det finns tavlor som berättar om den geologiska utvecklingen här, tex om de olika strandlinjer som finns sen många tusen år.

Nu har jag utrustat oss med mobilnummer till kontrolltornet i Trollhättan, som har hand om Hasslö bron här i Blekinge. Förr ropade man i Marifunkan, förlåt, VHFn och så satt nån militärisk vakt i nån kur i Blekinge och svarade. Strax for bron upp. Nu ringer man i mobilen och en söt dam, låter så på rösten, svarar, och varje hel timme + 10 min (vad betyder det) så åker bron upp, om nån har beställt detta.

Det är vår plan för morgondagen med Karlskrona som nästa hamn, om vädret vill!!

söndag 12 augusti 2012

12/8 Ystad - Simrishamn

Väderprognoserna driver oss vidare. Nu till Simrishamn, för att i morgon kunna gå vidare i O-stan mot Hanö och så vidare nästa dag i Blekingska skärgården i skydd om så behövs.

Turen hit gick först med motor och stödsegel för att fortsätta efter Sandhammaren med segel och motorstöd under klarblå himmel med sol sol sol.
Ännu en fin sensommardag.

Hastigt blev också bestämt om en syskonträff med svåger i Simrishamn för en middag på hamnkrogen. Jag satte stort värde på att dom kom hit när nu inte vi kände att vi kunde ligga kvar i Ystad och ta oss till Staffanstorp Det blev en trevlig pratstund med ref av de så kallade sommarmånadernas bravader för oss alla.

Solen lyser över en stilla Hanöbukt ikväll. Hur ofta inträffar det? Hur kommer det att se ut i morgon, blir det segelbar vind norröver?
Först måste vi fylla på förråden igen här i Simrishamn på ICA innan vi drar, vilket lär bli framåt 10-snåret i morgon fm.

Skåne, jag ville ha flera dagar här, innan jag så snabbt drog vidare, men när och hur kan det väl bli??!!
Skåne är vackert, även från Östersjön sett!

lördag 11 augusti 2012

11/8 Klintholm - Ystad

Med prognos om mera motvind framöver, så valde vi att gå idag med segel o motorstöd för att inte bli fast flera dar i Klintholm. 55 NM och ett torskfiskeförsök senare så var vi framme i ett soligt Ystad. Hela dan har varit solig och svaga vindar, som tom ställde sig rätt för att ge sitt bidrag i framdriften av Aquila.

Ett flitigt spejande efter tumlare förblev resultatlöst, lika resultatlöst som torskfiskeförsöket.

Det är som vanligt så här års många tyskar i hamnen och vi mötte även en hel del på väg syd under dagen.

Prognosens NO ska stå i flera dar och den 16 aug börjar skjutningarna på fältet här intill Ystad och vid Ravlunda. Då måste vi ut längre, minst 8 km, om det nu gör nån skillnad. Mellan Kiel-bukten och Heiligenhaven stänger tyskarna av en hel vik för sina skjutövningar, så vi får väl inte klaga.

Autopiloten har skött sig väl idag, det var ju inte så tungt med balans i båten då motorn är huvuddrivkällan. Jag kollade ställmotorn igår och den lät som nån slängt en näve grus i den, mao inte så bra. Troligen slitage.

Fortfarande går snabbfärjan mellan Bornholm och Ystad. Den ger en tryckstöt in i småbåtshamnen varje passage. Det syns inget på ytan men får ändå alla småbåtarna att slita och dra i sina förtöjningar en god stund.

En djup och skön sömn lär det bli i natt efter dagens tur och solning i sittbrunnen.

fredag 10 augusti 2012

10/8 Gedser - Klintholm

Segling i varierande vindar 5 - 10 m/s. Varje lågtrycksrygg som gick över oss hade lite mera drag. Autopiloten verkar vara trött på att styra och lägger av nu och då. Det har inte hänt tidigare. Helt slut efter 25 års flitig tjänst ombord eller bara servicedags?

När den lägger av ser jag klart hur mycket svårare enmanssegling är utan autopiloten.
I morgon satsar vi på Gislövs läge i svaga vindar med motorstöd och hoppas på att autopiloten då vill vara med.

torsdag 9 augusti 2012

9/8 Heiligenhaven - Gedser

Det kändes inte alls självklart att vi skulle komma iväg idag, då jag tittade i går på väderprognosen. Men förhållandena var bra på morgonen. Direkt utanför Heiligenhaven så åkte storen upp med ett rev och 110% fock. Det blev slör vindar hela vägen bitvis styrbord och mestadels babords halsar. Vi maxade i 7.7 knop med en vind som varierade en del. Den var som högst 12 m/s men mestadels höll den ändå 10 m/s. Sjön in snett akter i från gjorde att båten skruvade sig i vattnet och autopiloten hade svårt att klara kurshållningen, därför fick jag handstyra nån timme.

På den här etappen skär vi all trafik från Kiel-kanalen och Stora Belt, idag utan någon störning för varken oss eller handelssjöfarten.

Man känner inte vind och sjö förrän man vänder stäven mot, och så blev det vid nedtagningen av storen. Gissa om Aquila for, som en vildhingst under inridning.
Naturligtvis så kom det klassiska tilläggningsmolnet med lite extra drag i och vi gick in med 10 - 11 m/s i hamnen. Hjälpsamma händer tog emot och med lite flyt så var vi snabbt förtöjda.

Inte en enda regndroppe, mestadels sol, och ett sjutusan drag i seglen med fart över både 6 och 7 knop mesta tiden. Vilken seglardag!

Gedser gästhamn har i den inre delen fått nya stolpar sen sist. Hamnens servicehus är bra och Brugsen i byn har det mesta. Vi har nu rustat oss för att överleva ett besök i den något enklare hamnen i Klintholm. Förhoppningsvis i morgon. Där lär det bli en liggedag pga motvind i prognosen.

Här i Gedser är det mestadels tyskflaggade båtar, någon holländare och en dansk. Det tycks vara en hamn där man mellanlandar på väg.

Euro-handlandet är slut, Riesenpåsarna med kola har blivit mindre, och ostarna ser annorlunda ut. Vi närmar oss def hemlandet.

onsdag 8 augusti 2012

8/8 Strande - Heiligenhaven

Dagen började med en regnskur förstås, sen bar det av med ett rev i storen och full fock.
Med vind, med sjö, med sol. Slören stod sig tills dagens intensiva lågtryck hittade oss och gömde solen, dränkte allt precis som lunchen serverades. Så kom solen igen och sjön var alltjämt med, liksom vinden, fast nu mera platt läns.

Inseglingen till Heiligenhaven skedde i 10 m/s emot. Nästan direkt hittade vi en ledig plats, och fick hjälp att förtöja. Därmed var en lyckad dag vad gällde segeltur till ända, åtminstone med årets mått mätt.

Det här kan ju bli sista Euro-hamnen, så det gällde att sätta sprätt på kapital i mynt. På krogen ska det väl inte bli så svårt. Servitrisen såg något snopen ut när jag raddade upp alla mynt i olika valörer. När notan kom kunde jag med våra mynt betala exakt på centen. Vi fick ändå en önskan om att "have a nice day" och dricksen hittade hon sen på ett fat när vi hade gått.
Några mynt behöll vi till duscharna.

Vinden ylar i alla riggar och det känns inte givet att vi kommer iväg i morgon. En vridning mot NW är i prognosen och beroende på styrka så kan den få oss kvar här nån dag eller så.

Det är många semestrande tyskar här i Heiligenhaven. Man kan förstå att det är ett utflyktsmål för barnfamiljer. Det finns lekpark och stor sandstrand, förstås ett antal serveringar.

Heiligenhaven är en av dom bättre hamnarna vi sett i sommar.

tisdag 7 augusti 2012

7/8 Rendsburg - Strande Kielbukten

Dagen började som brukligt, med regn, slagregn, men också med en och annan solglimt emellan. Då passade jag på att kila till tvättstugan med gårdagens blöta tvätt, fylla vatten och hämta de beställda nybakta bullarna.
Det blev även en kort radioring med hemma radioklubben.

Precis när vi gick ut från marinan kom en stor låda, och då handlar det om en väldigt stor låda, fast fartyg. Coral Leader tror jag den hette. På förfrågan fick jag anmaning att gå ut efter, men strax så gick vi om den igen i sällskap av flera småbåtar. En bogserbåt före och en backande efter. I Holtenau Kiel så såg vi den igen.

De små slussarna var avstängda för rep och underhåll så vi fick gå in efter de stora fartygen in i stora slussen. Där såg vi att det fanns plats framför o därför gick vi dit. Dessutom fick handelsfartygen order om att avvakta tills vi små hade lämnat slussen innan dom fick börja agera.

Hela dagen har vi ledsagats av lågtryck, intensiva rackare. För att få en bild, gå in i en biltvätt där extra allt är inprogrammerat och samtidigt körs även torkfläktarna, dessutom pågår prov på brandspinklersystemet. Ungefär så är det att stå i sittbrunnen. Prognosens B6 har infriats idag med råge, men inte byvarningen om B8.

Strande är ett vackert litet samhälle med aktiva seglarklubbar. En hoper ungdomar är just nu ute och tränar i kulingvindar med optimistjollar och större. Dom var så små så dom kunde knappt köra jollarna själva på vagnen till sjösättningen. Jollen kunde dom hantera i vattnet, endast en fick bogseras in i lä av Olympiahamnen som ligger strax här bredvid.
Hamnarna är fulla och vi ligger med hamnkaptens tillåtelse på en bryggnock och utsidan av två pålar mot första boxen.

Med förhoppning om att vinden står i riktning men har avtagit något, så är tanken att gå till Heiligenhafen i morgon. Skjutfältet är öppet för genomfart ända fram till den 20 augusti, vilket kortar sträckan en del.