Hur varmt måste det vara innan man kan sjösätta och sen bo i en båt som Aquila, alltså utan att skrovet är isolerat?
Den lilla elfläkten höjer temperaturen inne i båten med c:a 5 C medan dieselvärmaren kan skapa bastuvarmt oavsett vilken omgivande temperatur som råder, inom normala gränser.
Komfortgränsen för min egen del går någonstans vid 14 C inne i båten. Om det är mindre varmt blir det gruvsamt att till exempel ta sig i och ur kojen.
Det har inte hindrat från avfärd tidigare år med en vattentemperatur om 4 - 6 C, vilket är motsägelsefullt.
I år fick vi en varm vinter, kan vi även se fram mot en tidig varm vår eller kommer bakslaget i mars?
En sjösättning i mitten mars för avgång mot öppet vatten, är det ett rimligt mål?
Under väntan på de rätta förutsättningarna för sjösättningen underhåller jag mig med att åka på båtmässan i Älvsjö, samt att lyssna på Milo D föredrag om resan till Antarktis. Båda delarna för att få tillfällen att träffa likasinnade.
Svensksundsviken som mynnar ut i Bråviken var i går till hälften fri från is. Ett vårtecken?! Huttrade gjorde de tofsvipor som stod vända mot vinden i den 5 gradiga snåla luften.
onsdag 26 februari 2014
onsdag 22 januari 2014
Frontpage 2003 på Windows 8
Det innebär alltid överraskningar att byta dator, om än med samma operativ. Att då ta flera steg från tex XP till Win 8 kan knäcka de flesta programvaror.
Efter div tester och med stöd från One.com har jag nu lyckats att installera FP2003 på Win8, uppdatera en FP webbsida, som jag tillverkat på XP, i den nya miljön, och, laddat upp den på one.com servern efter ändring. Det råkade sig så att One.com samtidigt ändrade rutinerna för inloggning, vilket blev en extra krydda.
Frontpage är historia sen länge för Microsoft har jag förstått nu när jag försökt att uppdatera min 2003 version. FP var lite stötigt att umgås med men ett relativt lätt alternativ för den okunnige, = mig, i HTML kodningens värld. Det är ett program med egenskapen WYSIWYG och det är vad jag behöver.
Vad väljer jag idag för att känna mig trygg med nya win8 operativet?
Efter div tester och med stöd från One.com har jag nu lyckats att installera FP2003 på Win8, uppdatera en FP webbsida, som jag tillverkat på XP, i den nya miljön, och, laddat upp den på one.com servern efter ändring. Det råkade sig så att One.com samtidigt ändrade rutinerna för inloggning, vilket blev en extra krydda.
Frontpage är historia sen länge för Microsoft har jag förstått nu när jag försökt att uppdatera min 2003 version. FP var lite stötigt att umgås med men ett relativt lätt alternativ för den okunnige, = mig, i HTML kodningens värld. Det är ett program med egenskapen WYSIWYG och det är vad jag behöver.
Vad väljer jag idag för att känna mig trygg med nya win8 operativet?
tisdag 21 januari 2014
Takdropp
Det är mitt i kallaste årstiden, den 21 januari, och utanför ser jag takdropp. Ett gott tecken för önskan om en tidig vår! Jag sjösätter gärna redan i mars om det är isfritt, för att gå ut och möta alla fåglar i tidigt isfria vikar, om än i kallt vatten.
Enligt avtalet ska jag ha kvar bryggplatsen i Ystad även detta året. Lite oro känner jag innan fakturan har kommit, om allt är rätt och riktigt, och att jag har platsen kvar.
Är det ens lönt att ta fram skidorna i år?
Enligt avtalet ska jag ha kvar bryggplatsen i Ystad även detta året. Lite oro känner jag innan fakturan har kommit, om allt är rätt och riktigt, och att jag har platsen kvar.
Är det ens lönt att ta fram skidorna i år?
onsdag 18 december 2013
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR !
På lördag vänder det, ljuset kommer tillbaka och det är åter lämpligt att börja tänka på sjösättning, om du nu inte redan gör det direkt vid torrsättningen.
Jag håller tummarna för en tidig vår med islossning i mars.
Jag håller tummarna för en tidig vår med islossning i mars.
söndag 15 december 2013
Nya dator äventyrligheter, men glad ändå
Varför händer sånt här mig?
Efter diverse turer kunde den hjälpande damen på Dell annullera min havererade beställning på en ny PC från dem. Efter alla svårigheter att komma i direkt dialog som privatkund, valde jag att gå annan väg.
Min marknadsanalys pekade på en Samsung som andrahandsval och det fabrikatet förs här av Elgiganten. Tyvärr var det ganska urplockat på hyllorna där, och färden gick vidare till Media Markt. Ett bolag ni kanske hört talas om.
Redan tidigt hade jag bestämt att en ASUS skulle jag inte ha, och letade igenom övriga sortimentet i varuhuset. Det kan nog röra sig om 100 löpmeter varuhylla med PC apparater. Plötsligt stod jag så i alla fall vid ASUS hyllan och där fanns maskinen som innehöll det mesta som jag ville ha, men naturligtvis för en skopa mera guld.
Med vägledning av en kunnig säljare som visste mycket om sina maskiner, hade jag snart valt min typ som heter R514JR. Lycklig åkte jag hem och packade ur lådan, startade och vilken fantastisk skärpa och kontrast i blidskärmen. Snabb är den också.
Någon manual var naturligtvis inte medpackad, det är ju aldrig det numera, utan man går in på nätet och laddar ner det man vill ha.
Jag letade på MediaMarkts hemsida, men hittade inget, inte ens den modell jag hade köpt fanns på webben. Då tittade jag på ASUS hemsida med samma resultat, modellen gick inte att hitta, den fanns inte!
Jag hade alltså köpt en dator som varken MediaMarkt eller ASUS visste om att den fanns! Vad var det egentligen som jag hade burit hem??
För att få någon säkerhet tittade jag mig i spegeln och jag fanns, om än mer förvirrad än vanligt.
Äntligen fick jag en bekräftelse och då menar jag inte på min egen existens. Nej, det hände då jag knappade in serienumret för att registrera PC:n på ASUS hemsida och jag fick svar med, ja tänk - rätt typbeteckning, den som stod på förpackningen och som nästan var densamma på kvittot. Alltså fanns maskinen i något register, om än inte i säljregistren, bara på supportsidan.
Hade jag köpt en "gammal" modell?
Nej, sa MediaMarkt, den har alldeles nyss kommit in och är helt ny, det är därför som den inte finns i registren.
Jag tillät mig tvivla, att bolag som MediaMarkt och ASUS skulle kunna framställa och transportera för att sedan sälja i butik, utan att modellen finns i deras register.
När det dessutom fanns ett antal uppdateringar relaterade till modellen vid sök på support-uppdatering, den äldsta från juni i år, då tycks det onekligen som att PC:n har en lång marknadserfarenhet på säljhyllan.
Inte ett ont ord sagt om PC:n. Den fungerar som ett spjut och är underbar att knappa på. Ni ser själva här hur ordrik jag blir.
Jag är helt nöjd med den men, vad är det jag har köpt och var finns den manual jag ännu inte hittat? Ok, en har jag hittat, det är den där som varnar för att använda PC:n i duschen osv. Ni vet den där tjocka som är det första man lägger i pappersåtervinningen när man kommer hem. Den finns på nätet.
MediaMarkt har tagit uppdraget att bringa ljus över mysteriet och att få fram den aktuella instruktionsboken och i ärendet även kontaktat ASUS, som sägs utreda.
Hör ett rop i mörkret - någon som vet något om R514JR ASUS?
Efter diverse turer kunde den hjälpande damen på Dell annullera min havererade beställning på en ny PC från dem. Efter alla svårigheter att komma i direkt dialog som privatkund, valde jag att gå annan väg.
Min marknadsanalys pekade på en Samsung som andrahandsval och det fabrikatet förs här av Elgiganten. Tyvärr var det ganska urplockat på hyllorna där, och färden gick vidare till Media Markt. Ett bolag ni kanske hört talas om.
Redan tidigt hade jag bestämt att en ASUS skulle jag inte ha, och letade igenom övriga sortimentet i varuhuset. Det kan nog röra sig om 100 löpmeter varuhylla med PC apparater. Plötsligt stod jag så i alla fall vid ASUS hyllan och där fanns maskinen som innehöll det mesta som jag ville ha, men naturligtvis för en skopa mera guld.
Med vägledning av en kunnig säljare som visste mycket om sina maskiner, hade jag snart valt min typ som heter R514JR. Lycklig åkte jag hem och packade ur lådan, startade och vilken fantastisk skärpa och kontrast i blidskärmen. Snabb är den också.
Någon manual var naturligtvis inte medpackad, det är ju aldrig det numera, utan man går in på nätet och laddar ner det man vill ha.
Jag letade på MediaMarkts hemsida, men hittade inget, inte ens den modell jag hade köpt fanns på webben. Då tittade jag på ASUS hemsida med samma resultat, modellen gick inte att hitta, den fanns inte!
Jag hade alltså köpt en dator som varken MediaMarkt eller ASUS visste om att den fanns! Vad var det egentligen som jag hade burit hem??
För att få någon säkerhet tittade jag mig i spegeln och jag fanns, om än mer förvirrad än vanligt.
Äntligen fick jag en bekräftelse och då menar jag inte på min egen existens. Nej, det hände då jag knappade in serienumret för att registrera PC:n på ASUS hemsida och jag fick svar med, ja tänk - rätt typbeteckning, den som stod på förpackningen och som nästan var densamma på kvittot. Alltså fanns maskinen i något register, om än inte i säljregistren, bara på supportsidan.
Hade jag köpt en "gammal" modell?
Nej, sa MediaMarkt, den har alldeles nyss kommit in och är helt ny, det är därför som den inte finns i registren.
Jag tillät mig tvivla, att bolag som MediaMarkt och ASUS skulle kunna framställa och transportera för att sedan sälja i butik, utan att modellen finns i deras register.
När det dessutom fanns ett antal uppdateringar relaterade till modellen vid sök på support-uppdatering, den äldsta från juni i år, då tycks det onekligen som att PC:n har en lång marknadserfarenhet på säljhyllan.
Inte ett ont ord sagt om PC:n. Den fungerar som ett spjut och är underbar att knappa på. Ni ser själva här hur ordrik jag blir.
Jag är helt nöjd med den men, vad är det jag har köpt och var finns den manual jag ännu inte hittat? Ok, en har jag hittat, det är den där som varnar för att använda PC:n i duschen osv. Ni vet den där tjocka som är det första man lägger i pappersåtervinningen när man kommer hem. Den finns på nätet.
MediaMarkt har tagit uppdraget att bringa ljus över mysteriet och att få fram den aktuella instruktionsboken och i ärendet även kontaktat ASUS, som sägs utreda.
Hör ett rop i mörkret - någon som vet något om R514JR ASUS?
onsdag 27 november 2013
Dell-irium
Nu pyser det över!
Min dator, dvs Scintillas, är gammal och inte trött, nej då inte alls, men den har programvaror i sig som fler och fler säger är för gamla. Därför tänkte jag uppdatera till dagens goda standard och funktionalitet.
Efter idog marknadsanalys och jämförelser mellan flera fabrikat fastnade jag för en maskin som heter Inspiron 15 7000 toppfart upp till 3G svängradie 8 M och bra plats i bagaget 1 TB, med panorama via dedicerat minne i storformat fast på skärm i 15.6 tum.
Datorn finns hos Dell!
Första försöket var att via webben beställa den direkt mot företaget. Efter flera misslyckade försök och en valkedja i mobilsamtal fullt i dignitet med Telias kom jag så slutligen fram till en kille som ville sälja företagsmaskiner till företag. .Jag förklarade min lilla historia och hans svar blev att det gick inte för det är en maskin som bara säljs till privatkunder.
Fåmansföretagare är luttrade och därför kastade jag mig över webben igen, nu som privatkund. Jag valda dator och kände hur förälskelsen blossade, nu skulle det bli en ny maskin äntligen efter flera månader av funderande. Efter flera försök som privatperson, där jag i ett första steg måst registrera mig, fick jag inse att jag kom inte igenom med min beställning. Det blev krasch in i en webbsida som hänvisade med telefonnummer till kundservice.
Då ringde jag kundservice på anvisat nummer och efter en ny valkedja minst lika lång som den förra, kom jag till ett autosvar som tackade mig för samtalet och bad mig titta på Dell hemsida för val av hemdator. Efter en del ansatser i valkedjan hade jag listat ut att man måste vara företagskund hos Dell för att komma fram.
Nu är jag alltså Scintilla igen och ringer upp och se efter genomfaren valkedja svarar en mänsklig röst, inte robot, och till och med på svenska. Han försöker och kollar via sin dator om webbsidan fungerar och det är inga problem. Han frågar vad har du för webbläsare, mitt svar är Internet Explorer 8 på XP, det är därför jag vill köpa ny maskin. Han svar denna gång är att det är säkert därför det inte går, jag har för gammal mjukvara för att kunna beställa hos Dell! Rådet blir försök med att ladda ner en annan webbläsare.
Med nedladdad annan webbläsare kastar jag mig så in i knappandet igen och se snart har jag gjort alla val på hemsidan, dvs jag har avstått från all merförsäljing som Dell föreslår på sin hemsida på min väg till kassan där på webben. Ett sista moment är att knappa in kreditkortets alla siffror. Dell svarar artigt, tack för beställningen och lämnar ett beställningsnummer. På epostadressen, som jag måst uppge, får jag ett ordererkännande direkt. Allt frid och fröjd, bara att vänta på datorn som ska komma om två dar - tror jag.
Efter fyra dar försöker jag att spåra beställningen. Flera försök ger samma resultat, dvs inget. Jag kan helt enkelt inte hitta min beställning i Dells spårverktyg. Nya samtal resulterar i nya valkedjor som leder till den artiga frasen tack för ditt samtal titta på webben, för mig som hemanvändare.
Jag blir företag igen och ringer och får då budet att nej det finns ingen beställning noterad här hos oss. Jag kopplar dig till Kundservice säger den vänlige mannen och där svarar en lika vänlig dam. Båda får naturligtvis höra min långa lidandets historia, för varje gång i lite högre tonart. Deras lugn smittar inte, möjligen får det motsatt verkan på mig. Det tycks vara ett problem med kortet som du använt säger den trevliga damen och fortsätter jag ska lägga en fråga till kundtjänst, mer kan inte jag göra avslutar hon så.
Till saken hör att det kort jag använt trasslade i somras och jag har därför särskilt kollat upp att allt ska vara ok med kortet som är ett kredit kort med outnyttjad kredit. Kortet bör alltså vara i sin ordning. BEställningserkännadet borde också vara en bekräftelse på att kortet fungerat. Ingen annan info har kommit via e-brev från Dell.
Då inget hörts på ett antal timmar ringer jag igen, nu med variationen i nya valkedjor, för jag ska få hjälp med betalningen. Jag sitter där med ett nytt kort laddat med många slantar beredd att rabbla nya koder och CIV kod. Det blir tji som hemanvändare och jag blir på nytt företag och slår ett direktnummer jag lyckats utverka av den trevlige mannen som säljer företagsdatorer till företag. Han är lika trevlig nu och kopplar mig en andra gång till kundtjänst och där råkar lyckligtvis samma trevliga dam svara som några timmar tidigare. Mitt röst läge motsvarar mest troligt nu gosskörens rena tenorstämma. Mitt lidandes historia tar nu ett par minuter att relatera och hon lyssnar tålmodigt, samtidigt får jag veta att hon har lagt ett meddelande till de som har hand om betalningarna och i en bisats får jag veta att dom sitter i Indien. Va i Indien, förlåt mig om jag skrek just då när jag fick veta det. Det är säkert bra i Indien, men hjälp mig att förstå varför jag ska ha kontakt med Indien på vilket sätt blir affären bättre av det? Hon beklagar så väldigt mycket och säger att tyvärr kan hon inte göra mera än att än en gång stöta på där bort i Indien och be dom ta kontakt med mig.
Med femton minuters fördröjning ringer telefonen med landsnummer 1-800-telnummer. Törs jag svara, det kan vara en sån där djuping som ringer för att tjäna pengar på betaltjänster, snygga damer som suckar i luren eller nåt sånt lurt. Jag chansar på att det är min räddare från Indien som är på tråden och svarar. När jag hör en röst presentera sig på engelska far den lede i mig och jag pratar svenska med honom. Han ställer frågor på engelska och jag svarar på svenska och uppmanar honom att prata svenska. Visserligen har jag ofta gjort mitt jobb med engelska som bas men nu får det vara nog.
Troligen platsar jag nu i flickkörens sopranstämma och det vet i håken om jag törs ta nästa samtal, eller kanske är jag helt sonika avförd som hemanvändare.
Nu har det gått säkert trettio minuter sen mitt samtal på svenska med indiern och under tiden har jag kollat med banken varför inte kortet fungerar. Där kunde en dam upplysa mig om att jag måste skaffa en dosa och slå in en kod för att aktivera kortet. Ny information. Det fanns inget annat sätt att aktivera på än med en dosa från banken. En dosa till - nej tack, det räcker med den jag har. En bank ID får räcka.
Frågan är, har jag lagt en beställning eller har jag inte?
Vad är ett beställningserkännande värt?
Datorn som var så fin!
Jag förstår att Dell vill behålla den själva!
Snälla mr Dell om du inte vill sälja dina datorer, så säg bara det direkt, det spar tid både för dig och för mig!
Min dator, dvs Scintillas, är gammal och inte trött, nej då inte alls, men den har programvaror i sig som fler och fler säger är för gamla. Därför tänkte jag uppdatera till dagens goda standard och funktionalitet.
Efter idog marknadsanalys och jämförelser mellan flera fabrikat fastnade jag för en maskin som heter Inspiron 15 7000 toppfart upp till 3G svängradie 8 M och bra plats i bagaget 1 TB, med panorama via dedicerat minne i storformat fast på skärm i 15.6 tum.
Datorn finns hos Dell!
Första försöket var att via webben beställa den direkt mot företaget. Efter flera misslyckade försök och en valkedja i mobilsamtal fullt i dignitet med Telias kom jag så slutligen fram till en kille som ville sälja företagsmaskiner till företag. .Jag förklarade min lilla historia och hans svar blev att det gick inte för det är en maskin som bara säljs till privatkunder.
Fåmansföretagare är luttrade och därför kastade jag mig över webben igen, nu som privatkund. Jag valda dator och kände hur förälskelsen blossade, nu skulle det bli en ny maskin äntligen efter flera månader av funderande. Efter flera försök som privatperson, där jag i ett första steg måst registrera mig, fick jag inse att jag kom inte igenom med min beställning. Det blev krasch in i en webbsida som hänvisade med telefonnummer till kundservice.
Då ringde jag kundservice på anvisat nummer och efter en ny valkedja minst lika lång som den förra, kom jag till ett autosvar som tackade mig för samtalet och bad mig titta på Dell hemsida för val av hemdator. Efter en del ansatser i valkedjan hade jag listat ut att man måste vara företagskund hos Dell för att komma fram.
Nu är jag alltså Scintilla igen och ringer upp och se efter genomfaren valkedja svarar en mänsklig röst, inte robot, och till och med på svenska. Han försöker och kollar via sin dator om webbsidan fungerar och det är inga problem. Han frågar vad har du för webbläsare, mitt svar är Internet Explorer 8 på XP, det är därför jag vill köpa ny maskin. Han svar denna gång är att det är säkert därför det inte går, jag har för gammal mjukvara för att kunna beställa hos Dell! Rådet blir försök med att ladda ner en annan webbläsare.
Med nedladdad annan webbläsare kastar jag mig så in i knappandet igen och se snart har jag gjort alla val på hemsidan, dvs jag har avstått från all merförsäljing som Dell föreslår på sin hemsida på min väg till kassan där på webben. Ett sista moment är att knappa in kreditkortets alla siffror. Dell svarar artigt, tack för beställningen och lämnar ett beställningsnummer. På epostadressen, som jag måst uppge, får jag ett ordererkännande direkt. Allt frid och fröjd, bara att vänta på datorn som ska komma om två dar - tror jag.
Efter fyra dar försöker jag att spåra beställningen. Flera försök ger samma resultat, dvs inget. Jag kan helt enkelt inte hitta min beställning i Dells spårverktyg. Nya samtal resulterar i nya valkedjor som leder till den artiga frasen tack för ditt samtal titta på webben, för mig som hemanvändare.
Jag blir företag igen och ringer och får då budet att nej det finns ingen beställning noterad här hos oss. Jag kopplar dig till Kundservice säger den vänlige mannen och där svarar en lika vänlig dam. Båda får naturligtvis höra min långa lidandets historia, för varje gång i lite högre tonart. Deras lugn smittar inte, möjligen får det motsatt verkan på mig. Det tycks vara ett problem med kortet som du använt säger den trevliga damen och fortsätter jag ska lägga en fråga till kundtjänst, mer kan inte jag göra avslutar hon så.
Till saken hör att det kort jag använt trasslade i somras och jag har därför särskilt kollat upp att allt ska vara ok med kortet som är ett kredit kort med outnyttjad kredit. Kortet bör alltså vara i sin ordning. BEställningserkännadet borde också vara en bekräftelse på att kortet fungerat. Ingen annan info har kommit via e-brev från Dell.
Då inget hörts på ett antal timmar ringer jag igen, nu med variationen i nya valkedjor, för jag ska få hjälp med betalningen. Jag sitter där med ett nytt kort laddat med många slantar beredd att rabbla nya koder och CIV kod. Det blir tji som hemanvändare och jag blir på nytt företag och slår ett direktnummer jag lyckats utverka av den trevlige mannen som säljer företagsdatorer till företag. Han är lika trevlig nu och kopplar mig en andra gång till kundtjänst och där råkar lyckligtvis samma trevliga dam svara som några timmar tidigare. Mitt röst läge motsvarar mest troligt nu gosskörens rena tenorstämma. Mitt lidandes historia tar nu ett par minuter att relatera och hon lyssnar tålmodigt, samtidigt får jag veta att hon har lagt ett meddelande till de som har hand om betalningarna och i en bisats får jag veta att dom sitter i Indien. Va i Indien, förlåt mig om jag skrek just då när jag fick veta det. Det är säkert bra i Indien, men hjälp mig att förstå varför jag ska ha kontakt med Indien på vilket sätt blir affären bättre av det? Hon beklagar så väldigt mycket och säger att tyvärr kan hon inte göra mera än att än en gång stöta på där bort i Indien och be dom ta kontakt med mig.
Med femton minuters fördröjning ringer telefonen med landsnummer 1-800-telnummer. Törs jag svara, det kan vara en sån där djuping som ringer för att tjäna pengar på betaltjänster, snygga damer som suckar i luren eller nåt sånt lurt. Jag chansar på att det är min räddare från Indien som är på tråden och svarar. När jag hör en röst presentera sig på engelska far den lede i mig och jag pratar svenska med honom. Han ställer frågor på engelska och jag svarar på svenska och uppmanar honom att prata svenska. Visserligen har jag ofta gjort mitt jobb med engelska som bas men nu får det vara nog.
Troligen platsar jag nu i flickkörens sopranstämma och det vet i håken om jag törs ta nästa samtal, eller kanske är jag helt sonika avförd som hemanvändare.
Nu har det gått säkert trettio minuter sen mitt samtal på svenska med indiern och under tiden har jag kollat med banken varför inte kortet fungerar. Där kunde en dam upplysa mig om att jag måste skaffa en dosa och slå in en kod för att aktivera kortet. Ny information. Det fanns inget annat sätt att aktivera på än med en dosa från banken. En dosa till - nej tack, det räcker med den jag har. En bank ID får räcka.
Frågan är, har jag lagt en beställning eller har jag inte?
Vad är ett beställningserkännande värt?
Datorn som var så fin!
Jag förstår att Dell vill behålla den själva!
Snälla mr Dell om du inte vill sälja dina datorer, så säg bara det direkt, det spar tid både för dig och för mig!
söndag 27 oktober 2013
Segling 2013
Årets seglingar är nu dokumenterade i en liten enkel berättelse, som i huvudsak bygger på de förda bloggnoteringarna. Nytt är att bilder har kommit till. Du hittar den på Aquilas hemsida och HÄR.
Jag behåller hamnplatsen i Ystad i vart fall ett år till, vad nu det kan leda till?! Än finns mycket att upptäcka i närområdet där.
Jag behåller hamnplatsen i Ystad i vart fall ett år till, vad nu det kan leda till?! Än finns mycket att upptäcka i närområdet där.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)