tisdag 9 augusti 2011

Värmaren provkörd !

Andra dagen var målet att få allt klart och provkört.
Med inköpta småprylar för att få ihop installationen, så kunde jag direkt konstatera att det som kallats reducering från slang 90 till 75, var i själva verket anslutningen mot värmarens utlopp för varmluften. Där stod jag med 90 slang och behövde 75.
Med tur fick jag fatt i en man som skulle in till stan och var beredd hämta slangen till mig.
Därför kunde jag fortsätta med installationen av nya pumpens slangar o el, manöverpanelens inkoppling, avgasslangen med montagepasta. Med en provisorisk luftslang så var jag beredd att provköra. Då hittade jag en varmvattenslang som läckte och nästan hade glidit av sin tapp på fördelningsröret.

Med en platttång satte jag an säkringen, jag ville inte ha en avbränd 25 A säkring i nypan. Den höll, fast mina klumpiga fingrar knuffade iväg grannsäkringen ner under motorn. Så här är det hela tiden, alltid nåt som tillstöter.

Först startförsök på friskluftsfläkten - OK.
Sen start värmaren - fläkten varvade upp sakta och dieselpumpen klarade i ett försök att få ut all luft och fylla slangarna med diesel.
Värmaren brann stabilt och började bygga temperatur.
Syns nåt dieselläckage - nej inte än.

Lyrisk över att allt fungerade, inget läckage och värmaren som en viskning, en sunnanvind, en tyst sunnanvind.
Borde ha bytt för länge sen !

Med en polaritetsväxling så får jag tom vattenmätaren som jag felaktigt klippte häromdan att fungera.

Om en vecka kommer nya vindinstrumentet från England.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar