tisdag 15 november 2011

Ännu en dag i båthuset

Igentligen blir det bara halva dagar, det är ju en del annat som också ska hända. Nu har jag i alla fall bytt alla belysningar till LED. Den nya starkare varianten som kallas SMD LED ger starkt ljus men tar även mer effekt, ändå verkar det vara denna som ersätter tidigare varianter av LED. Biltema har många armaturer men när jag tittade på det som redan var monterat i båten så var det med ett par undantag av en bättre kvalitet än det jag köpt, därför bytte jag ljuskropparna istället för hela armaturen på de flesta ställena.

När jag nu byter akterlanternan till en LED så passar jag även på att flytta upp den på targan så den blir mera skyddad från slag och inte så lätt skyms som på den gamla platsen.

Mantågsportarna leder till att jag vill byta plast på mantåget som helhet. Det är inga problem att avplasta med en vass kniv, men tråden är i vissa delar översträckt o rostig. Det får bli ny komplett tråd från Hjertmans. Det visar sig att dom har både med 1 mm resp 2 mm plastskikt på 4 mm wire, även om det inte framgår av katalogen.

Nu lär den saknade ventilen för holdingtanken ha kommit, så då kan vi göra färdigt all slangdragning och genomföringen för toan.

Av en gammal rodkick har jag tänkt mig få till en lyftbom för utbordarmotorn. Idéer finns men inte den färdiga lösningen än.

Jag undrar hur svårt det blir att få loss elelementet i VVB, för jag chansar inte, det ska bytas efter förra veckans fadäs.

1 kommentar: