måndag 21 november 2011

Varde ljus -- var e´du ljus ?

Billigt billigt eller vad ska jag tro?

Precis som de flesta byter jag glödlampor mot LED i båten. En kombi-LED-lanterna sitter i toppen sen några år. På en klok mans inrådan tänkte jag byta även de lanternor som sitter i för o akter på pullpit resp pushpit mot LED. Kombilanternan i masttoppen anses av en del inte vara ett bra val på närmre håll, den försvinner sägs det.
Biltema har LED lanterner till lågt pris. Godkända lär dom vara för båt <20 meter. Erfarenheten är inte den bästa så här långt. I låg temp < 10 C så måste dom värmas med värmepistol innan lyskroppen går att snäppa loss från hus med montagehål. Om man inte förvärmer så går linsplasten sönder liksom dom snäpplås som finns i plast.
Då jag första gången tände dom nyinstallerade lanternorna så tyckte jag SB blinkade till, men nej, jag måste ha misstagit mig, den lyste fast med klart sken. Så fortsatta den i ytterligare nån timme. Men idag var det först blinkerljus för att sen slockna helt.

Nu ska dom bort från båten. Det här vill jag inte ha med på resan!

Hjertmans säljer Hella som av en händelse har exakt samma dimension och delning mellan fästhålen. Fast utförande på hus, lins och LED är annorlunda och priset det dubbla. Dessutom finns dom i ett starkt utförande och i ett starkare. Jag undrar vilket det är som Hejrtmans säljer?

Mantågets ändstycken pressade vi idag med blandat resultat kopplat till plasttjockleken. Om man har 4 mm wire och 2 mm plasthölje så krävs speciell teknik vid pressningen om inte plasthöljet ska skadas. En teknik som jag inte kunde få tag i i denna stad idag. Alltså blev det inte perfekt men funktionellt och bra mycket bättre än det gamla. Det här var mao dagens framgångspunkt!

Vi går in i flyttkaoset kommande 3 veckor, från hus till lägenhet! Ett steg in i ner i båten för mera tid där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar