fredag 25 november 2011

Stabilt som ett ankare

Telia Telia gamle vän!
Visst skrev jag så för nåt halvår sen?!

Nu skapas nya länkar i samma kedja i relationen med Telia.
Då i våras slogs vår trådlösa rauter o modem ut av åska och Telia lokalkontor meddelade att samma produkt inte längre fanns utan vi var tvungna att gå över till IP-telefoni. Förundrade men tillgängliga så gjorde vi det med våra i våras obundna avtal fast-tele o bredband.

I samband med flytten nu till lägenhet så skulle jag i oktober säga upp avtalen då vi har mobila bredband o mobiltelefoner också. Nej, säger då Telia det går inte, abonnemangen är bundna ytterligare ett år! Ingen muntlig info gavs om det i våras, men vid kontroll så visst står det i den långa avtalstexten. Det hade jag totalt missat. Men på mina sidor står också att telefonen är obunden.
Jaha kontentan blir att då får vi väl flytta med allt.

Ett par veckor senare så kommer först ett brev som  börjar: Bekräftelse på uppsägning. Tack för att ni varit ADSL kund hos oss..... Ytterligare ett par dar senare kommer nästa brev: Tack för att ni har beställt startpaketet för fiberbredband.
Vad in i allra glödhetaste är det här....?

Telia berättar att det är så här dom gör när man flyttar från ADSL till Fiber. Vad bryr vi oss i vilken teknik som Telia använder, det är självklart produkten bredband som vi vill ha och telefoni.
Med minne från allt strul i våras, den pålurade bindningen o så detta ovanpå - jag surnar till, och kräver att abonnemanget ska avslutas flyttdan då huset går över till nya ägaren, dvs den 7/12.

Då får vi lägga upp ett ärende för kundrelationsgruppen säger den vänliga rösten hos Telia. Flytta för säkerhetsskull e-postadresser osv till ert mobila bredband annars försvinner dom om det fasta stängs framledes. Så gör jag omgående. Bekräftelse på ärendet kommer omgående per e-brev och sen ingen mera info.

Efter en vecka ringer köparen och undrar om dom kan få ta över vårt bredband för han är beroende för sitt jobb och kan inte få fram nåt förrän efter husets övertagande! En högre makt har tydligen tagit hand om oss alla, vi kommer loss från tvisten med Telia, köparen får omgående både bredband och telefoni första dan vid inflyttningen och Telia får en ny kund.

Jag ringer direkt Telia kundnr och får besked att på webben finns en interaktiv blankett som även direkt kan skickas in för att skapa ett överlåtelseavtal. Genom fritextsökning så hittar jag blanketten som går att fylla i, men sen ska det pappershanteras för underskrift av båda parter o skickas med snigelpost. När blanketten är underskriven så skannar vi in den och jag går in på kund-ebrevkontaktformuläret i mina sidor hos Telia. Där lägger jag in avtalet som en bilaga i meddelandet och allt går iväg. En bekräftelsesida öppnas, och vad ser jag? Jo min gamla e-post adress med domän Scintilla.se som idag ägs av annan person. Hur kom det in?

Då försöker jag ringa till Telia kundkontakt. Men vad nu? Telefonen är död, dvs den ger hänvisningston!
Efter 30 min kö kommer jag fram med min mobil och så börjar jag ungefär så här:
I våras åska , obunden ... bundet ... säga upp...kundrelationsärende...fick ej, därför flytta med... bud om nytt fiberavtal... kräver avslut i ärende... husköparen vill ha abonnemanget... ändra genast uppsägningskrav till överlåtelse..den är inskickad men med fel e-postadress....jaha ni ser att e-postadresser har dödats.. nej dom är bara flyttade till mobila bredbandet av oss själva.

Efter 1½ timme så har den trevliga damen makulerat makuleringen av abonnemanget, letat efter ärende om avslut hos kundrelationsgruppen men inte hittat, letat efter överlåtelseärendet men inte hittat, kopplat mig till support som kopplade mig tillbaka till kundkontakt som kopplade mig till support igen för att felsöka på den fasta telefonen, som visade sig var avstängd enl kundens begäran enl den trevlige supportkillen.

Jamen, telefonen skulle ju inte stängas förrän den 7/12 enligt vårt krav som ni inte accepterat än och ändå är den avstängd redan den 20/11??
Det kan jag fixa säger supportmannen vänta lite. På 5 min är telefonen åter aktiverad och så ska bredbandsmodemet uppgraderas. Det gör jag säger vänliga support för då blir det mycket stabilare och säkrare. Fast vi har aldrig haft nåt problem med det vad vi märkt säger jag.
Ni behöver inte göra något, jag gör det säger support igen och så slutar samtalet.

Och så säger dom att pensionärer inget har att göra.....!?

Vad har det här med en båtblogg att göra, frågar du?
Jo, det är ju så här alla fantastiska resor tar sin början, i alla fall ibland!

Telia, du gamle vän så kär
dansar vilt med en pensionär
snurrig i bollen
tappar helt kollen
i ett abonnemang binär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar