lördag 28 juli 2012

28/7 Borkum

Vad dagarna flyger, juli månad snart tillända!

Dagen började med en prognos med regn och N-vind skulle vrida till väst på em. Regnet upphörde efter nån timme och vinden stod sig.

Prognosen för morgondagen ger ett blandat budskap. Den vridning mot SV som utlovades i morse har blivit en vridning mot NO!!?? Inte helt bra. I morgon utlovas först vxl vindar B2-3 och sen SV B4.
Nu vill vi gå till Norderney och då passar SV toppen.

Litorina-seglarna kom idag fram till att dom skulle skippa kanalerna pga osäkert djupgående och istället gå iväg i kväll med ebben ut och sen "utomskärs" S.

I morgon kväll vet vi vem som fick dom bra vindarna, vi eller dom, eller båda?

Idag lördag tog vi oss för med att gå till Krogen Borkum Riff som ligger invid småbåtshamnen. Otroligt god mat bjöds vi på, med service på samma nivå, och dessutom synnerligen prisvärt.

Vid färjehamnen har det idag varit lång bilkö och färjorna har stått på kö in för att lasta och lossa. Flödet är stort i båda riktningar. Det är väl bytardag idag. Kanske var det därför som två färjor kom in igår kväll och la sig här i hamnen.

Från hamnen går förutom buss även en smalspårig järnväg med lok från mitten 1900-talet, bla ett ånglok. Det går att gå en endagarskurs och då bli hederslokförare.

Nu kom katamaranfärjan igen, då gungar hela hamnen. Den går i 30 knop och det ger en tryckvåg in i hamnen när den kommer.

fredag 27 juli 2012

27/7 Delfzijl - Borkum

Det är fredagmorgon.
Tidvattnet är planerat och rätt vind beställd. Klockan 0730 ska vi gå iväg och hålla i snitt 6 knop. Redan kl 0700 har vi kollat väder och prognos, konstaterat att vinden är svag men rätt - det är bara att kasta loss med en extra halvtimme tillgodo i den svaga vinden.
Medström upp till 3.5 knop kompenserar för den svaga vinden och ger oss fart mellan 6 - 7 knop den mesta tiden. Då vinden dör ut får motorn ta vid och stötta.

Borkum bjuder på plats i stora hamnen där vi lägger oss vid färjekajen enl hamnkaptenens anvisning. Efter några timmar får vi bud - nu har ni 5 minuter på er att flytta för färjan kommer in idag. Den gör inte alltid det. Vi hinner precis lägga oss på annan plats, då färjan dundrar in.

Segelbåten Litorina har kommit in i hamnen tidigare på dan. Mycket trevligt att träffa Monica och Patrik och de två barnen, som både Kjell och jag läst om i tidigare seglingar. Nu är dom på väg mot sydligare mål på längesegling. Även dom har haft skitväder emot och är lite trötta på det. Dom får låna våra papper på kanalerna för att utröna om det kan vara ett alternativ i stundande mera skitväder emot. Deras hemsida heter något som "seglarfilm.se" eller snarlikt.

Vi har lagt plan för morgondagen om vinden skulle var rätt och även för söndag. Om vi inte kommer iväg då, lär vi bli här flera dagar pga väntade hårda vindar.

Kjell och jag gör en tur till stan och turistar där. Vi upptäcker alla sälar som ligger ute på ett rev utanför badstranden. Många soldyrkare, inte bara sälar, är på stranden och njuter både sol och bad!

onsdag 25 juli 2012

24-25/7 Groningen

I sommar hetta under soltak!
Helt otroligt och ovant, men i morgon ska det visst åter vara till det vanliga i år, runt 15 C igen.

I små steg betar vi av Groningen. Med långa pauser vid stora torget, där alla vätskehålen finns.

I morgon ska vi hämta upp Kjell vid stationen och sen är tanken att direkt dra sista kanalen till Delfzijl.

Det är lite båtar i hamnen här och inga svenskar förrän i kväll när en Regina kom infarande och med rutinerad gir strax låg förtöjd. Namnet var lite tillplojat med nåt liknande Seniora Regida, dom som är berörda får ursäkta om det hela har blivit fel och illa uttolkad skrift.

Efter fem dar här är det def dags att kasta loss igen!

måndag 23 juli 2012

23/7 Groningen

Liggedag!
Den mest soliga dagen sen, ja vi minns inte, men sen väldigt länge i alla fall. Passar ju bra till födelsedagen som firas idag, lite försiktigt.

Det känns märkligt men hamnen Oosterhaven är bara halvfylld och knappt det. Nästan inga segelbåtar. Många tyska motorbåtar kommer förbi i en fart och ska vidare mot...?

Nu är Skype aktiverat nån stund framöver och troligen även i morgon, tidig kväll.
Tvättdag idag och i morgon städning.
Annars står idag på programmet att boracola teakdäcket. Det börjar bli för mycket alger. Inte underligt med all den blöta som kommit dom tillgodo under denna säsong.
Jag späder med 1 lit vatten i 1lit Boracol för att kompensera den höga däckstemperaturen och fuktavgången och så hoppas jag det ska räcka över hela. Samma produkt hittar jag nog inte här i marinan.

Ska det fina vädret hålla sig tills Kjell är här och vi slussar ut för dom Ostfrisiska Öarna?

söndag 22 juli 2012

22/7 Zoutkamp - Groningen

En kall natt, en daggfrisk morgon och en varm solig dag. Visst låter det som en fin sensommardag eller tidig höst?
Arton broar och två slussar tog oss idag hit till Oosterhaven i Groningen. Hur stavas egentligen namnen? Vi ser flera alternativ och vet inte vad som är vad.
Inga problem med djupet på dagens sträcka, lägst mäter vi 2.4 m.
På söndagar får båtarna gå i konvoj vid tre tillfällen på dygnet och vi är många båtar. Kaos råder på Zuiderhaven där en fyrkanalskorsning finns. Det blir en kvarts paus där för omformering av konvojerna som sönderdelas till sina resp mål och vägval.
På totalt 2 timmar har vi kommit dit vi skulle, Oosterhaven.

Groningen är en stor stad med ett omfattande centrum. En mycket blandad arkitektur har vi runt oss här i Oosterhaven. Här kommer vi nu att bli ett par dar för att sen nystädade och nytvättade, liksom nybunkrade och med tillkommande gast, ta skuttet ut i tidvatten igen.
Te dags!

lördag 21 juli 2012

21/7 Dokkum - Zoutkamp

En kall morgon blir till en varm dag!
Nåja, vi ska inte överdriva, relativt sett för året.
Seglarstället kan ligga kvar i beredskap, i fall regnet kommer. Där blir det kvar hela turen till Zoutkamp som bla går över Lauwermeer. Sist vi passerade Lauwermeer utförde vi ett par spontanmuddringar. Idag hade vi tänkt undvika det helt. Före oss har vi en holländsk HR36, alltså den yngre systerbåten till Aquila. Den går något djupare. Den båten tog kurs exakt som vi gick sist och vi stod bara och väntade helt säkra på att se den niga till på känt maner när den skulle fastna i sanden. Där vi fastnade gick den idag fri över. Där vi sist hade 3.2 m var det idag 2.7 m. Minst sagt en föränderlig botten på Lauermeer!

Djupet i kanalen varierar kraftigt och vi är nere på 2.0 m vid flera tillfällen, mao 25 cm mellan köl och botten!

Det var 1969 som Lauermeer blev till en insjö och Zoutkamp blev inte längre utslussningen till tidvattnet. Det måste ha varit en minst sagt dynamsik sjövärld som innan dess utgjorde Lauermeer, med det lilla djupet så måste strömmarna ha varit starka och stora områden blivit torrlagda. Idag är sjön mest naturreservat och man får inte göra intrång.

I Zoutkamp är det glest med båtar till min förvåning. Killen på restaurang ZK86 som dessutom är hamnkapten, berättade att dom, båtarna, legat inregnade och nu försvunnit då det "vackra" vädret kom idag. Hamnen är liten och trevlig med rätt stor rörelse på båtar in och ut ändå.

Vi handlar på SPAR, en ok affär, och så blir det en byrunda till fots.

Kommande vecka räknar vi med att mönstra på gasten Kjell i Groeningen. Efter Delfzijl så bär det ur på fritt vatten med tidvattenpåverkan. Inte utan att kvoten med kanalköra känns tämligen fylld, även om det har varit, och är, en intressant, spännande och idyllisk resa att gå "Standing Mast Route". Men nu känns det som verkligen dags att vädra ut spindlar och fladdermöss ur storseglet. Det var allt för länge sen sist. Kan vi så också få be om förliga vindar i inte allt för stora doser?!

Hur någon törs eller vill gå kanalerna här utan sjövattenfilter är lite svårt att förstå. Sjövattenkylarna måste bli fulla med smuts i olika former utan.

fredag 20 juli 2012

20/7 Leeuwarden - Dokkum

Så snart jag sticker ut huvudet utanför ruff eller sprayhood, då häller nån en hink ner från skyn, så även i morse. Idag är det dock mindre vind och vi klarar oss resten av dagen med vxl molnighet, fast kall luft. I morse var det åter bara 15C i ruffen.

Djupet i kanalen mellan L och D är inte så stort. Vi tangerar 2.0 m vid någa tillfällen. Det lämnar 25 cm vatten kvar under kölen. Är det ok att då fara fram i 6 knop och inte veta vad som väntar framöver?
Gör en parallelltanke.
Kör bil längs med en husvägg på 25 cm avstånd i kolsvart natt utan någon belysning, man ser ju inte ner i vattnet, fortsätt köra så och du vet inte om huset gör en vinkling ut i banan du kör i, = ytterligare uppgrundning. Skulle du köra så? Nej säger jag, dom allra flesta skulle def inte göra det. Men köra båt så, det är det många som gör!

Vi kom lagom till Dokkum för lunchstängda broar och det passade oss perfekt, som också tog lunchpaus.

In i byn så ska man betala broavgift vid andra bron. Idag är det många båtar och vattnet i kanalen strömmar med c:a 1.5 knop. Det ställer till det för många. Bla den som ligger efter mig in i bron där betalningen sker. Han ser inte när jag sänker fart för att nå träskon som kommer ut att lägga pengar i. Brovakten ropar sekunden innan smällen hörs, då efterföljande båt far in i Aquila med ett brak. Kapten i fråga beklagar djupt och förklarar sig med att han satt och räknade pengar då! Vi hittar ingen skada på Aquila. Troligen träffade hans stäv rakt på ankaret som hänger på pushpit:en på Aquila. Det hela avrundas med seglings- och båtsnack och hur man bäst planerar rundningen av de ostfrisiska öarna.

Dokkum är en pärla bland Frieslands små orter. En bevarad miljö, som dessutom är levande. Vackert och trevligt. Vi sitter ner en stund på en uteservering, jo solen kommer fram även i kväll och i lä så kan man få för sig att det är sommar, i alla fall försommar.

I morgon ska vi så åter ut bland Lauermeers sanddynor och jag har nu lärt mig att det är dom röda bojarna som är viktiga, dom gröna finns där för, ja säg det...??!! Vi håller till röder Svensson!

Båten ligger nu kopplad till 16 A enfas, mao massor av kräm i tråden, så nu kan vi köra både vattenkokare o kamin och spara gas.

Fritt WiFi finns här liksom i Leeuwarden och funktionen tycks vara densamma, dvs nja det går nästan att köra. Säkert överlastat.

Utanpå oss ligger en singelhanded seglarare som kommer med hälsningar från bla Ystad. Naturligtvis passar jag på att fråga om den bästa planeringen för att gå runt öarna norrut.