lördag 28 september 2013

Kampen med Coelan

Ruffluckans inramning behövde lackas om och jag fick rådet av seglarkolleger att använda Coelan. Goda råd ska man följa och samtidgt behövdes sittbrunnsbordet lackas om. Det senare kunde jag demontera och lämna till en sprutlackerare och från honom fick jag en slatt som skulle räcka till ramen, som ju sitter fast i båten. Med lagda fyra lager, var alla porer täta och utfyllda. Det var dags att avlägsna maskeringstejepen och jag drog som vanligt. Resultat, lacken följde med som ett ledset fiskaskinn och jag skrek rakt ut. Det blev två dm innan jag fick stopp på rivandet och ommålning av hela trästycket blev följden.

Nu har jag läst att man ska ta bort maskeringen direkt vid varje målning, men hur praktiskt är det? Att hålla på att sätta dit och ta bort maskeringstejp för varje nytt lager! I synnerhet ta bort direkt efter nylackningen gjorts innan någon torktid gått alls. Lacken blidar ett segt skinn men det startar som en gelebildning. Gelebildningen sker även i burken relativt snabbt mellan målningstillfällena.
Det fick bli tunn kniv för att skära loss all tejp och nu är det dags för även den ommålade biten.
Hoppas nu lacken ska motsvara sitt rykte.

En ny andra VHF IC-M91D köpte jag häromdan för mindre pengar än vad den första kostade i fjor på mässan. Allt är som vanlit med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar