onsdag 11 september 2013

Vidare i arbetslistan

Då var det rostfria färdigputsat! Det tog så där en rund arbetsdag, men så var det väl också allt för länge sen sist!
Flera säsonger har jag tittat på sittbrunnsbordet och tyckt att nu är det dags att lacka om, och så har det blivit nästa säsong utan nån åtgärd. Nu är det på gång! Demonterat i sina delar har jag gått lös på det med stora lilla bandputsmaskinen. Min hyvelbänk har jag flyttat ut för att slippa allt slipdamm i båthuset. I min enfald trodde jag att vinden skulle hålla dammet från mig själv, men icke. Full skyddsutrustning med hörselkåpor gäller. Grovslipandet är klart, kvar är alla svåra ställen där bandslipen inte kommer till sin rätt. Hur det ska lösas är morgondagens pilsner.
Dessutom har jag sett att propellern istället för att ha små frätgropar har små upphöjningar som går att pilla bort med nagel. Om pora under ännu inte klart? Om nuv propeller har för stora skador, då kommer jag att polera upp den något större 17x15 , nuv 17x14, och sätta på den istället. Det kunde vara intressant att få en bild över vilka propellrar som sitter på de olika HR352 med motor VP2003T. Om du har en sådan berätta gärna vilken dimension du kör med. Jag sammanställer och publicera här i bloggen. Byte från 16x15 till 17x14 har inneburit en minskad bränsleåtgång om c:a 10% om inte 15%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar