tisdag 18 mars 2014

Den fungerar!

Vindstilla och en plusgrad och därmed bra tillräckligt för att bli upphissad i masten till radarantennen. Inget var felkopplat, men för säkerhets skull rickade jag på den mångpoliga stickproppen och kollade anslutningarna för plus och minus, att jag inte fått in dom för långt med risk att plasten isolerar. Oviss om jag åstadkommit någon förbättring blev jag nerhissad och på lätt vingliga ben klev jag ur båtmansstolen.
Det fungerade vid första försöket, alltså var det glapp i kontakten i radarantennen. Timmarna med kabelkontroll och motionering av omkopplaren var därmed (kanske) i onödan. Svaret på den frågan får jag aldrig, men det kan kvitta, bara den nu fortsätter att fungera hela säsongen, och varför skulle den inte göra det?! Hittills har den varit trogen och driftsäker, vilket säkert gäller även i år.
Utsegling på fredag? Prognosen säger +10C medelvind från V 12 m/s med byvind upp till 18. Det skulle gå på fyra timmar med bara kuttern satt. Vi får se!
Idag förbättrade jag intrycket av båten genom att förse de gamla fendrarna med nya strumpor. Ibland är det lite som gör skillnaden.
Dagens motionspass fick jag genom att bära vatten, femton hinkar för att driftsätta vattensystemet ombord. Spännande och se om trycket är kvar i morgon eller om det finns någon läcka att leta. Inget syntes och det brukar vara tätt, så även här är förtroendet på topp för båten.

2 kommentarer:

  1. Ska bli roligt att följa dina äventyr även denna säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vi sett vet man aldrig hur det blir, men äventyret väntar bortom närmsta krök, fast inte hur länge som helst!

      Radera