fredag 21 mars 2014

Inledande eder slutar i tacksam eftertanke

Idag skulle jag gå ut till Arkö. Visserligen hårda vindbyar, ända upp till 18 m/s, men från väst och med bara kuttern satt skulle det ha gått som ett huj!
Med allt ombord klart för avgång, bara att lätta tampen från flytbryggan och att starta motorn. Den går igång snabbt som alltid och en koll att kylvattnet flödar som det ska. Redan på väg mot nästa moment stannar jag upp. Det var inte som det skulle, det kom inget vatten och motorljudet var så där hårt som det blir när inte vattnet dämpar ljudet i avgasröret.
Snabbt stopp. Vad är detta? Sist var allt ok. Klockan visar att det är knappt tre kvart till dess att bron öppnar och tjugo minuter tar det minst att gå dit till bron. Fram med verktyg, locket av till sjövattenpumpen och kontroll av impellern. Alla vingar är där. Med idogt arbete får jag ut den. Ok den har ett par hack men borde ge vatten ändå. Jag byter, tar fram reserven som visar sig vara gammal och utan packning. Med stora kliv småspringer jag upp till Alvarbåtars butik och får en ny. på väg ut ropar jag att jag kommer och betalar sen.
Ny impeller, på med locket. Än hinner jag, klockan är bara 0900, trettio minuter kvar till broöppning. Provkörning - inget vatten. Vad tusan....???
Koll en tredje gång av sjövatten filtret. Tar loss slangarna och blåser baklänges mot vattenintaget. Inga problem, jag kan få fram vatten ända till pumpen. Kan det vara kylaren som helt har tätnat? Inte rimligt att det skulle komma så plötsligt. Vad är det då?
Med locket av på sjövattenpumpen roterar jag motorn och ser att impellern står stilla. Aha, en brytpinne som gått av?!
Nu ser jag att det är kört för att hinna bron, ringer och bokar av och får tid att jag kan slinka med kl1000 då en kommersiell båt ska igenom. Med nytt driv slänger jag mig iväg till Karlsro Marina och de kan direkt säga vad som är fel och tom erbjuda reservdelen som behövs. Med en enkel instruktion i närminnet kör jag så tillbaka, plockar av sjövattenpumpen och ser då precis vad jag fått beskrivet. Det kuggdrev som ska driva runt vattenpumpen ligger krossat i en hög. Snabb rengöring och återmontage med lyckad provkörning ställer klockan på 1030. Kört, dubbelkört för idag med bron, nästa tillfälle blir måndag!
Efter de första osande ederna inser jag att jag ska vara tacksam att jag låg vid bryggan när detta hände och inte hade hunnit ut i vindbyarna som är idag, upp till 18 m/s.
Lite tidig lunch har aldrig varit ett problem för mig och efter middagsvila i ruffen som håller 18C då värmaren gått ett tag, får jag även eftermiddagsfika med kaffe och bullar.
Igår dristade jag mig till att ordvitsa så här: "Äventyret väntar bortom närmsta hörn, men inte hur länge som helst". Var det någon högre makt som tog illa vid sig kanske?
Det blev trots allt en rätt lyckad dag ombord ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar