måndag 31 mars 2014

Vattentemperaturen i stigande

För en vecka sen var vattnet 3.5C varmt och i går 4.5C, mätt på en meters djup. I ruffen hade det stigit från 5.5C till hela 8.0C. Därmed avstod jag från underställ och nöjde mig med bara seglarstället på min lilla söndagstur på 9NM. Med start i Arkösund runt Kopparholmarna kom jag ner till Lånjö och Marö Kupa för att sen gå ut till Jungfrusalen, där jag satte förseglet, stängde av motorn och dukade mig själv em fika. Flocken med salskrakar höll sig på håll, liksom alla ejdrar. Däremot höll de överflygande tranorna sin kurs mot norr och kom på så sätt på låg höjd nästan rakt över Aquila. Klarblå himmel och en vind som räckte för att ge Aquila max 2 knop med bara förseglet satt.
Gästhamnen i Arkösund låg stilla och tom. När kommer första långseglande kontinentala båt att nå dit, om en vecka?

2 kommentarer:

  1. Har du sett både gudingar och ådor? Saknar verkligen ejderfamiljernas kock-kock-kock, hoppas de kommer tillbaka
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gudingarna syns ju bättre och kanske är det därför som jag tyckte dom var flest, eller kan ådorna redan ha lagt sig på ägg?

      Radera