tisdag 3 juni 2014

3/6 En dag av dom alla

Avslagen dag, vaknar kl 0800 efter arbetsam gårdag då jag måste fixa till allt på båtens att göralista nu om nån skulle vilja titta på Aquila. Hör att det regnar, efter rakningen försöker jag lyssna på kortvåg och få kontakt med hemmaklubben. Går ej pga alla störningar. Läser min bok som är helbra, nästan för spännande. Läser lite till, svårt med tunga ögonlock, det stänker, läser lite till. Lunchdags, hupp fel sida på saltburken stora hålet inte lilla stöarsidan,  kokar in CF, för länge, smakar bra ändå, sover middag. Fika dags med vaniljmuffins o maskingjorda finska pinnar. Nu går jag på promenad, genom stadsparken och runt i gamla Ystad. Kommer förbi klostermuseumet, som är öppet. Dagens kulturchock är utställningen i gamla klosterkyrkan över amerikanska indiankulturerna. Hur tänkte dom där? Går vidare in på Östergatan, ner till hamnen och hem till Aquila, men först ut på långa träbryggan och kollar mot horisonten. Ser 7 segelbåtar från SV på väg in mot Ystad och två svenska från O. Går hem nu, läser. Kollar ut, jo det regnar. Läser. Äter kvällsmat. Läser. Samtal hemmifrån, allt är som det brukar. Läser. I morgon hoppas jag på sol så jag kan vaxa båten. Idag såg jag att även friborden måste vaxas efter Utklippanbesöket, fendrarnas gnuggande mot bildäcken på kajkanten har gett gummidamm på friborden. Allt som oftast tänker jag på försäljningen av Aquila.

2 kommentarer:

  1. "Läser min bok" Vad menas? Är den du har skrivit? Var får i så fall jag tag på den?
    // Jan-Å

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nej, det ska läsas med ett obetonat "min". Jag kan rekommendera Ildefonso Falcones bok Katedralen vid havet. 1300-talet i Barcelona fiktiv med viss verklighetsanknytning, som det ska vara och sägs idag om böcker. Mkt spännande tyckte jag och bra språk!

      Radera