fredag 6 juni 2014

6/6 Nationalsdagsfirande i Ystad

En strålande sol från en klarblå himmel lovade gott för dagens program, dvs tvätt och städning på fm och att bli en av alla konsumenter i Ystads stads utbud på trevligheter på em.
Med tidig start på dagen var det fasta fm-programmet avklarat redan kl 1015 och timmen som återstod till lunch tillbringade jag bakom vindlä i sittbrunnen med en bok Keltens dröm av Mario Vargas Lluso. Vem skriver idag samma roman om dagens verksamheter i tex Amazonas djungler eller de svenska gruvfälten? Intressant men tungt att läsa, måste jag sätta mig in i denna miljö idag, då allt hände för över hundra år sen??!!
Med tidig lunch och efter följande tidig fika kunde jag fasa in i staden firande, och kl 1400 kunde jag lyssna till landshövdingens tal vid Stortorget och likas kommunfullmäktigeordförandens. Runt klosterkyrkan fanns ett antal stånd resta där de lokala föreningarna fick marknadsföra sina verksamheter. Från tre scener erbjöds underhållning av varierande slag och kvalitét. När jag såg och hörde ungdomsgrupperna gick mina tankar till barnbarnen. En höjdpunkt var när en manskör Harmonikören under ledning av Violeta Todorova sjöng i klosterkyrkan. Vi fick också höra henne spela på tvärflöjt.
Ystad har på bästa sätt tagit vara på sin gamla miljö i innerstan och gör där bra arrangemang!
Tillbakavägen till hamnen blev kylslagen genom en bitande vind från sjön. En vind som var till glädje för de från SV kommande seglarna som inte var så få idag.
Jag har sen fortsatt läsa Vargas Llosas bok och undrar just nu om sensmoralen är att man gör sitt allra bästa i rätt sak med den bästa vilja och avsikt, men resultatet blir ändå väldigt fel, i vart fall i stunden, eller är det bara en dramatisering av de rapporter som ligger i bokens grund?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar