torsdag 1 mars 2012

EPIRB funktionstestad med positivt utfall

Vad kan det betyda?
Jo då servicefirman bytt batteriet och utförde täthetsprov som sista prov, då löste EPIRBen ut och larmet gick till MRCC/JRCC via flygets frekvens. Då dom ringde räddningscentralen hade larmet redan gått dit.

Reparationen kostar därmed lika mycket som en ny inköpt i England, men vem vill ha en vattendränkt säkerhetspryl?

Alternativt kan jag köpa en ny i Sverige från servicefirman eller betala för serviceinsatsen och köpa en ny från England, totalsumman blir densamma!

Nu har jag samma erfarenhet av såväl livflotte som EPIRB - de är tveksamt lönsamt att packa om eller ta servicekostnaden vart tredje eller vart femte år.

Framöver så kommer jag tillämpa - köp - överutnyttja ett par extra år - släng och köp nytt!

Fast samtidigt måste jag påminna mig själv om att såväl danbouy:en som nu EPRIB:en har felfungerat vid test efter endast 4 år och fått skrotas??!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar