torsdag 30 augusti 2012

Museala ting i min ägo

Jodå, nu är min 12 år gamla Nokia ersatt av en Iphon. Varför då undrar du?
Jaså, precis som jag då!
Den går i alla fall att ringa med även den här. Tom Skype!

I går försökte jag få klart om det är värt att satsa på en 25 år gammal Autohelm 6000 autopilot. Service-killen höll lektion om spänningsfall och el i båt.
Visst hade han rätt, jag hade inte kollat och glappt blir det lite här och där i en båtinstallation.

Alltså till verket och här kommer mina noteringar för minnets skull, mitt eget alltså.

Spänning in till styrenheten:
 - i vila - 12.7V
 - ställmotorn arbetar - 12.5V och 3.2A
 - ställmotorn blockerad av roderstopp - 12.2V och 3.5A i 5 sek därefter frikopplar ställmotorn från ingrepp
Spänning in till ställmotorn från styrenheten:
 - i vila - 0V
 - ställmotorn arbetar - 9.2V
 - Ställmotorn blockerad av roderstopp - 3.0V, se ovan för frikoppling
Av ovanstående kunde service-killen dra slutsatsen att mest troligt är det ställmotorn som är trött. Styrenheten gör än sitt jobb!
 Slaglängd för ställmotorn mått mellan pinnbultarna för fastsättningen (mm):
 - min - c:a 575
 - max - c:a 860

För att nu ge service-killen erkänsla, han hade rätt om spänningsfall, fast det påverkade inte spänningen ut till motorn, men väl till styrenheten, men saknade betydelse.
En lös polklämma vid batteriets minuspol innebar 0.3V och framförallt en porslinssäkring modell Ä var ärgad och gav 0.6V i spänningsfall.

När efterdrog/kontrolldrog du bultar och skruvar senast? Som jag, aldrig?! Inte förrän det blir felfunktioner, eller hur?

Idag kom vi fram till att ställmotorn ska in på service för en inventering om den är skrot eller värd att omvårda för fortsatt insats ombord på Aquila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar