onsdag 22 maj 2013

22/5 Visby - Byxelkrok

Idag skulle det bli en mellandag mellan lågtryckens inverkan med regn och annat som hör till ett lågtryck. Jag satte storen med ett rev, även om prognosen sa 5 - 9 m/s SO - O. Sjön utanför Visby hamn var under den första timmen grötig och jag kunde inte hålla höjd mot Byxelkrok. När väl Gotland släppte sitt landlä på sjöarna så blev det mer ordnade förhållanden och jag gick på rätt kurs. Kunde tom hämta hem höjd. Med öppen kryssbog ända upp till 11 m/s så tangerade Aquila 7 knop flera gånger. Sikten skulle enligt prognosen bli bra mot lunchtid. Då kom dimman och tät var den. Det är svårt att sitta och stirra på ingenting en längre tid. Med radarn igång och AIS transponder så känner jag mig inte orolig i dimman, men törs för den skull inte gå ner och fixa lunch.
Det kom också ett möte väldigt nära. En tysk 40+fot lång och den syntes först inom 5 båtlängder, mao inte många sekunder att ändra kurs. Kanske hade han sett mig via AIs:en. Han syntes inte med min radar!
Dimbankarna höll väl på runt 1.5 timme. Plötsligt ropade någon upp Aquila och frågade efter kurs och fart. Första tanken, vad har jag nu gjort, är det möte eller vad är det? Jo, det var övningsledaren för en räddningshelikopter. Dom ansåg att jag var ett lämpligt objekt att öva på i dimma och allt. Helikoptern fick dra iväg, och så fick den uppdraget att söka mig under räddningsledarens anvisningar. Det kändes ganska konstigt. Jag hörde den väldigt nära men såg inte pga dimman, inte förrän sista gången då dom gick ner lite lägre bredvid mig, då vinkade jag till dom.

Strax höjde sig dimman och jag kunde göra lunchen, som var efterlängtad vid det laget.

Idag gick det att segla hela vägen från Visby till Byxelkrok på samma bog, fast det blev att pina höjd från Ölands norra udde för att komma ner till Byxelkrok, men det gick!
På 8 timmar hade Aquila avverkat dom 48 NM och det kändes bra att få gå in i hamnen i Byxelkrok.
Polly-original blir kvällens belöning, eftersom hamburgerkiosken stängt redan kl 1700.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar