fredag 31 maj 2013

31/5 Simrishamn - Ystad

SMHI utlovade åskskurar framåt seneftermiddagen.
Runt kl 0900 styrde jag ut från Simrishamn. Samma våg som kastade in mig igår, stod kvar och välkomnade idag, fast sjön var mycket lugnare idag. I vilket fall så var det läns även idag hit till Ystad. Nåväl, efter Sandhammaren gick det ju över till slör. En slör som gick i toppfart 7.2 knop med bara focken satt.

Platsen jag fått mig tilldelad är bra, tom med en trappa upp till båten på gångponton, vad mer kan man begära. Som grädde på moset hittade jag eluttaget som redan var matat med 100,- , bara att ansluta. Och varmt är det!!

Solen har lyst hela dagen och värmen har fått av mig seglarstället idag. Det blev tom solbad under middagsvilan och efter fikan. Åskbyarna kanske kommer i natt, för än har dom inte synts till?

Ända sen Sandvik på Öland har jag haft medvindssegling och med bra tryck, mest i sol, om jag minns rätt. I alla hamnarna har det legat tjogvis med utlandsflaggade båtar, mest tyskar, danskar och holländare, som väntar på rätta vindar. När vind med syd i sig kommer, då går en våg av dessa båtar norrut, var så säker! Svenskbåtarna är en liten minoritet i hamnarna än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar