måndag 6 maj 2013

Ute på "fritt" vatten

Idag bar det som planerat av genom Händelöbron till Lindö hamnen. Men först skulle nya autopiloten sjökalibreras och det gav en del pyssel med en plotter C70 som inte ville följa med i visning av magnetisk kurs, trots en lyckad kalibrering enl autopilotens display.
För att testa kortvågsradion stängde jag ner allt ombord, så även Seatalk-bussen och C70-plottern. När jag sen startade upp allt igen, hade felet självläkt! Vad säger man om såna fel? Raymarine supportens support blev glada och det ska jag väl också vara, tror jag?!

Kortvågsradion har varit lite skrikig har man sagt mig. Det har liksom bara tjutit i den vid sändningsförsök. Idag gick det att föra ett modulerat samtal, men med väldigt hög basstörnivå, även med allt nedsläckt. Dvs nästan allt, för solcellerna med den hackande(den ska hacka det är principen så att säga) regulatorn Maxpower ligger alltid inne för laddning av batterierna. Jag fick tipset att täcka solcellerna för att se om det gjorde skillnad. Det gjorde skillnad, en S-enhet ner. Detta kräver mao åtgärd.

Med båten nyavtvättad var pensionärsarbetsdagen slut och likaså pensionären.
I morgon väntar revisor och firande av minstingen, så då får Aquila vila sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar