På lördag hyrde vi bil för en tur till Fårö. Det visade sig vara konstrunda på ön, så naturligtvis skulle vi göra besök på vägen hos valda konstnärer. Vem som valt gissar den lätt som känner oss väl.
Färden gick i en Volvo-Bentley, dvs en 240 sedan, med endast 26 000 mil avverkade.
Väl vid Fårö sund, så var vi inte där, bara vid kön som ledde till färjan. Vi vände och åkte till naturskyddsområdet vid Hallshuk på Gotland istället.
En idyll som rekommenderas.
På kvällen var bord dukat för 36 personer på Packhuskällaren. Middagen bestod av 2 eller 3 rätters. Mycket prat blev det i väntan på den mat som när den kom var god. För dom flesta gästerna tröt tålamodet innan desserten kom in. Dom var väl ivriga till vilan före nästa dags överfart.
Jag tittade på 5 prognos makares rapporter, som alla bjöd på sin meny. Vad skulle slå in NO 8 - 11, SO 5 - 7 eller S 3 - 5 ms ? Det här gällde söndagen, men vi kunde även välja måndag, nationaldagen, för hemfärd. Vårt beslut togs på söndag morgon då SMHI klämde i med 5 - 7 m/s från O, perfekt för oss som siktade på Arkö direkt med kurs 322 NV.
Men ack nej, det blev DMI och Gribfilerna igen som fick rätt, dvs NO 8 - 11 m/s, sjö och vind rakt i sidan. Och vi rullade, och vi gjorde fart, och rullade ännu mera. Vi rullade oss ända till N Fällbådan och på 11 tim låg vi förtöjda vid hemmabryggan, rejält mörade.
Nästa gång det är sån här prognos, då sätter vi dit sjösjukeplåstren och chansar inte!
Summerat så blev eskadern en trevlig utflykt med samvoro och prat, med återseenden som väcker gamla segelbravader till liv och chans att få ta del av andras.
Lite bekvämare överseglingar vill vi gärna ha inlagda i schemat till nästa år.
Ett stort tack till eskaderledare Stefan E, som med faderlig omtanke följde oss hela vägen !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar