lördag 6 augusti 2011

Värmarinstallationer

Inget är så lätt som det kan tyckas i en hastig anblick !
Värmaren kom snabbt, på bara två dar var den min.
Men felvänd, inblås och utblås omvänt, men ett par timmar så var den ombyggd. Gäller garantin fortfarande då?

All rörinstallation i båten är dubbel, inre 75 mm och yttre 90. Värmaren vill ha 90 mm som första anslutning.
Vad göra?
Fuska förstås.
Första metern blir 90 mm sen reducering före y-fördelning till 75 mm. Det är i vilket fall så korta sträckor så det kan inte vara nåt problem, tror jag.

Kablaget då?
Det gamla ligger underst i alla kabelhärvor, då installationen är sen båten var ny.
Vad göra?
Jo, jag klipper nya härvan en meter lång och skarvar mot gamla i en list. Kabeln till pumpen ska jag byta liksom slangen dit.
Det är en typ mångtrådig ringledningskabel som går in i en kabelstam. när jag klipper den, så hör jag en olycksbådande duns.
Fel kabel ! Det var vattenmätaren jag klippte, och den vill inte vakna till liv efter skarvningen.
Mera jobb !

En dags jobb återstår innan provkörning, och då får det inte strula mer än normalt.

Ska komforten bli 18 500,- bättre nu ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar