onsdag 5 oktober 2011

Ny propeller beställd

Vi gjorde en deal i propellerfrågan.
För min del innebär det att jag har en ny propeller nästa säsong på båten.
Efter mycket hit o dit funderande så bytte jag från den gamla fasta 15x16, nya folding 18x13 till en fast 17x15, mao en något tyngre drift för motorn om jag ska köra den hårt i motsjö.

Jag är helt övertygad att motorn kommer att varva upp på rätt sätt även med den här lite större lasten. Med dom andra propellrarna har det inte märkts på motorn om båten legat still med gaspådrag, tex vid test vid brygga. Den lite större diametern än den gamla fasta ska ge ett lite bättre fäste, mindre slipp, och vid lättdriven båt ska fortfarande stigningen på den nya kunna ge en snålkörning av motorn ändock med god fart.
Det är i alla fall tanken i det hel.
Upp till bevis nästa vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar