måndag 19 maj 2014

18-19/5 Visby

Kan någon rekommendera en elansluten värmekamin som fungerar korrekt??!!
Den gamla la av förra säsongen och då började letandet efter en ny. Inget märkvärdigt, lägen för halv och full effekt och en termostat. Det finns en uppsjö av modeller på marknaden. Helt uppenbart finns det idag inga krav på en korrekt funktion för en värmekamin. Alla säger alla jag hittills hittat har följande problem och brister:
- en termostat som har hysteres, dvs avstånd mellan till och från slag, som ligger långt över vad man kan kalla komfortzon. Rimligt vore max 2 grader eller allra högst 3. Om man ställer in kaminen på säg 18 grader vill man ju inte att det ska svänga mellan 13 och 19 vilket är väldigt vanligt
- När kaminen går på fulleffekt ska inte termostaten slå ifrån den efter en minut pgaa kaminen själv direktuppvärmt sin termostat, som då tror att nu är luften varm och go´ så nu slår jag av mig.
Skräpkaminer!
Tar tacksamt emot en rekommendation!!




Igår blev det en tur norr över med lånad bil från marinan. I sakta mak for jag till Lummelunda i syfte att få en titt på grottan där, det var såå länge sen senast. Jag hann precis till sista guidade turen. Tänk att Gotland har legat på södra halvklotet och att ön består av koraller. Var låg fastlandet då?
Hemfärden la jag via  Tingstäde träsk.


Idag faller regnet tätt och ska så göra enligt prognosen en bit in på eftermiddagen, då solen igen ska värma oss, och det behövs. Vattnet håller 11 C och ger marginell värme. Om morgondagens prognos håller ska jag då sätta kurs mot Öland och Byxelkrok.

2 kommentarer:

  1. Ett eluppvärmat olje-element är suveränt. Tyst och tryggt står det där och värmer. Det finns fina små på tex Jysk för några tre hundralappar.

    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, men min erfarenhet är att värmen inte sprids i båten om ingen fläkt sätter fart på luften.

      Radera