fredag 23 maj 2014

23/5 Borgholm - Kalmar

Att ligga på fel sida, det känner alla till, även seglare. Det är lätt att komma in och gå in till bryggan om lovart och låta vinden göra jobbet. Man kan stanna över 10 m från bryggan, vinden gör jobbet och för båten ner till bryggan som ligger kvar i vindtrycket när man i godan ro förtöjer. Sen kommer dagen för avfärd och då gäller det omvända, lätt har blivit svårt. Hur gör man? Nu pratar vi om att ligga långsides. På Aquila gör jag så här, fullt roder mot bryggan trycker ut aktern, men först startar jag bogpropellern, så den får ett försprång före huvudpropellern, och börjar trycka ut fören. Med även huvudpropellern i drift rör sig båten rakt i sidled. I teorin i alla fall. Jag var osäker om bogpropellern skulle räcka till i den friska vinden i morse, men jag kom loss och kände mig både glad och nöjd.
Storseglet åkte upp redan i hamnbassängen. Ett rev i både stor och fock gav ändå relingslisten i vattenytan när byarna nådde 11 m/s i bidevindsskotning. Så där höll det på i två timmar och plötsligt så bara dog vinden, för att strax komma tillbaka som växlande i 8 m/s och stannade efter ett tag på 4 m/s rakt i nosen. Då var jag redan vid bron och rullade ihop vindmotorn. Det var från fullt seglarställ med fleeze till kortärmad skjorta och shorts!
Med lite tur kom jag in rätt i tid för att få en plats i inre bassängen. Det ger ringside för uppvisningarna som genomförs här i helgens sk båtmässa.
I morgon ska jag försöka ansluta till visningarna av Sjöbefälsskolans visning av deras simulatorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar