onsdag 28 maj 2014

27- 28 /5 Utklippan

Plötsligt vid kl 0300 var kulingen över öarna här. Jag vaknade förstås och efter en liten stund gick upp och kontrollerade förtöjningarna. Fick placera om fendrarna, som for illa mot de svartsmetande gamla däcken på kajen. Vinden låg stadigt på 16 m/s och pikade på 17. Någon mera sömn blev det inte.
Till min förvåning såg jag de tre elektrikerna, som hållit på dagen innan ända till kl 2330 med sjökabelarbeten vid tio-tiden här emellan öarna. Deras arbete skulle i bästa fall ge el i stolpen här intill där Aquila ligger. Det var flera fel på kabeln och nu hade de bara ett kvar som var på land. Vinden ökade till 18 m/s. Mera problem dök upp för elektrikerna när de upptäckte fel i ett ställverksskåp. Dom arbetade oförtrutet vidare och jag fortsatta att gå runt med kikare och kamera för att fånga bra vyer över fågel och sjö. Vid kl 1500 höll sjöbussen och väntade på att köra tillbaka elektrikerna som ännu inte var helt klara. Inga problem sa kapten att gå ut i det här vädret, den här båten tål en fem sekundmeter till minst, innan jag överväger lite närmre.
Kl 1600 var det el i stolpen och snabbt for sjöbussen iväg med tre nöjda elektriker som hade kämpat väl.
På kvällen ökade vinden ytterligare, men innan dess hade jag förhalat Aquila in i ett hörn på hamnen. Där kunde jag förtöja med två förtampar och en lång akterdiagonal, därmed slapp jag gnugga gamla bildäck med båt och fendrar.
Kulmen kom vid kl 2000 då vindbyarna tangerade 20 m/s. Av en slump råkade jag slå på VHFn och kom då rakt in i en räddningsoperation i södra Kalmar sund. Helikopter från Visby och sjöassistans från närmre håll tog hand om situationen, så vitt jag förstod.
Då hade klockan hunnit bli midnatt och en snabb koll på de nylagda förtöjningarna visade att allt tycktes fungera som tänkt. Fy tusan att vara ute i sjön en sådan natt. Det räcker väl med att ligga i hamnen här på Utklippan!

Idag onsdag står vinden kvar men något reducerad. Min förhoppning är att jag ska kunna ta mig iväg i morgon mot Simrishamn, med förhoppning att vind och sjö då har lagt sig och att de sjöberg som nu syns mot horisonten har lagt sig helt.
Det är mulet och svalt idag. Sen jag kom hit har vattentemperaturen sjunkit 4 grader från 14.5 C.
Mitt i allt oväder är det ändå en ganska vilsam tillvaro!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar