fredag 30 maj 2014

30/5 Simrishamn - Ystad

Då prognosen lovade ökande vindar på eftermiddagen blev det start på morgonen även idag. Vinden låg nämligen på väst och efter Sandhammaren skulle det bli mot till Ystad.
Redan vid bryggan satte jag storen och backade sen ut utan problem, och strax utanför hamnen hade jag båda seglen satta. Det blev fin segling ända ner till Sandhammaren och förbi, men sen fick motorn igen ta fatt.
Det kändes bra att komma till Ystad. Ett hjärtligt välkomnande i receptionen och likaså av båtgrannarna.
Idag var det rena lemmeltåget ut ur Simrishamn och Ystad med kontinentaleuropeer som styrde nordvart eller i vart fall NO. Nu är sommartraderna i full fart. Här i hamnen skulle man inte ha öppet mer än vardag förrän i juni, men har måst öppna tidigare för båtfolket trycker på. Det där har jag sett i flera hamnar. Dags att tänka om i kommunerna!
Båten är som en saltdrake efter dygnen i den styva kulingen i Utklippan. Bara det blir lite lugnare ska det bli stortvätt utvändigt av allt.
Nu ska jag lata mig och ta det lugnt några dagar innan jag på något sätt aktiverar mig, mer än att gå runt här och ge kommentarer och glada tillrop till dom som ser disponibla ut, dom andra får klara sig utan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar