torsdag 29 maj 2014

29/5 Utklippan - Simrishamn

NÄR JAG SKULLE STÄNGA NER PROGRAMMET DÖK MITT FÖRSTA E-BREV UPP IGEN !!
Det blir lite tjatigt idag, ha överseende!

Kulingen fortsatte igår in på kvällen och när jag kröp ner kl 2215, men idag på morgonen hade den farit vidare och SMHI lovade 7 - 12 m/s från N. Från norr kom den men betydligt svagare visade det sig. Det var en isande vind som direkt på morgonen var 6 m/s för att sen under dagen sakta minska och vrida ända till V. Prognosen fick mig att sätta ett rev i storen men det slog jag snart ut. Med vinden på V låg den nästan rakt mot och motorn fick hugga i, igen!
Totalt blev det 3 timmar segling och 6.5 timmar motorköra.

Idag hade jag riggat min action-kamera i tanken att det skulle bli action i dyningarna efter kulingens två kativa dagar med vindar ända upp till 20 m/s. Det är en JOBO jag har, kan klart rekommendera den som alternativ till GooPro black. Nästan samma funktioner och med betydligt mera tillbehör för en mindre peng.
Det är otroligt vilken funktionalitet som gömmer sig i det lilla formatet. Dock känns det lite konstigt när båten är plan och det är horisonten som lutar. Kameran borde hänga ledat så att kamerans horisontella plan alltid följer horisonten. Förstår du? Då skulle båten luta och värden vara plan, som den väl är om än rund. Det blev lite tillkrånglat det där.

Sol och molnbankar avlösta varandra idag och det var full vinterutstyrsel mest hela tiden som gällde. Värme lär vara på väg.

De tre dagarna på Utklippan blev en skön avkopplande upplevelse, inklusive den intensiva kulingen som drog över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar