lördag 24 maj 2014

24/5 Kalmar

Dagen börjar med störtregn och åska innan sen solen kan ta sig genom molntäcket och en kvalmig dag tar sin början.
Nåväl, det kan passa till min städinsats och när den är klar är även regnet till ända.
På utsatt tid leds vi in i Sjöhögskolan och vidare till de simulatorer som finns där. Plötsligt står vi på bryggan till en stor containerfraktare på väg in i Sydneys hamn i 15 knop. Med bildskärmar 180 grad runt oss simuleras båtens sjörörelser och jag känner hur jag står och väger emot på ett alldeles stilla golv. Känslan av rörelse är verklig om än fiktiv.
Efter lunch och obligatorisk middagsvila är det dags att ta en lov upp i stan och insupa lördagens kommers och stadsmingel. Tänker bla kolla Domus, bästa mataffären i centrum, när dom har öppet. Affären har flyttat till en sidogata och blivit en liten KRAV butik.
Därifrån styr jag stegen till Kalmar slott, som jag passerat så många gånger och tagit ännu flera foton, men ännu aldrig varit inuti. Idag lyckas det! En givande vandring och resa genom Sveriges tidiga historia, som inte är min, min släkt stod på den södra sidan i de tidiga krigen. Det slår mig att inte en timma fick jag läsa om Skånes historia i de skånska skolorna när det begav sig. Reflekterade inte heller över det då och det saknar helst säkert betydelse. I vuxen ålder har jag skaffat mig en del litteratur i ämnet, ett tiotal böcker står nu i min hylla.
Slottsparken är full av stadsbor som leker, fikar eller bara är där och njuter all grönska och blom. Jag ser ett träd jag aldrig tidigare sett, duvträd, med väldigt speciella blomställningar och vita kronblad. Kalmar känns lite som hemma vad gäller både natur och folk. Det är trivsamt att komma hit och besöka stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar