fredag 13 maj 2011

De bidde ingen ny propeller

Jaså, vad bidde de då?
En massa förtret o kostnad till ingen nytta!

Alla mått o dim var rätt, liksom utseendet på den beg propellern jag hittade 15 mil bort. Jag åkte och hämtade den. Den var målad med lite gropig ytstruktur, men inga defekter fanns att hitta.

Båtlyftet var bokat till dan efter, så direkt jag kom hem så kastade jag mig på att skrapa ren propellern från all färg, och då kom överraskningen. Plastikpadding var inte det jag vill hitta på nyförvärvet, men var vad jag fick med på köpet. Bladen hade gått i, det ena 3 - 4 cm mot cc dom andra hade nuddat.

Säljaren satte direkt tillbaka pengarna till mitt konto, men där stod jag med beställd lyft utan propeller. Med värmaren reparerad, så bestämde jag mig för att den gamla standardpropellern får göra tjänst ännu en säsong och bytet blir till nästa. Därmed kunde jag istället gå ut till Arkö.

Till säljarens försvar ska sägas att han var lika ovetande som jag, om jag tolkar alla signaler rätt!

Det blev en fin tur med motor o stödsegel, som vanligt den sträckan. Väl hemma igen, konstaterar jag att båten inte syns med AIS på webben. Transpondern fungerade när jag gick med båten och registrerade flera andra båtar då.
Vad kan det vara för fel ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar