tisdag 13 september 2011

Med flatstift i fickan

Nu är det installation av det nya vindinstrumentet som gäller. Kanske mest försök. Ny kabel i masten är ett tvåmannajobb. Nya instrumentet kräver större hål och därmed ny hålsåg. Gamla seatalk har fått ny anslutningsplugg på nya instrument, men det går också att ansluta med flatstift, en minivariant. På Kjell& Comp finns 2.8 mm som ser exakt lika ut men är för små. Det upptäckte jag när jag lött dit alla 11 på tåtarna. Bara att klippa och ny runda med instrumentet i handen. På fjärde stället, en radioinstallatör, där hittade jag rätt stift, som passade när vi provade på instrumentet. Jag tog några extra för säkerhetsskull. Väl vid båten så upptäckte jag två färgnyanser på de nyss hämtade flatstiften. Det var inte bara färgen som skillde utan även en icke synlig dimensionsskillnad fanns. Dagen slutade med att jag kört 50 km och ännu saknade ett stift i rätt dimension. Där kommer alltså morgondagen att börja. Hoppas båthuset står kvar i morgon, trots den hårda vindstötarna som drar fram idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar