torsdag 8 september 2011

Värmare D4 Eberspächer

Efter samtal med agentens tekniker, så insåg jag att det var bara att modifiera installationen som hastigt kom till i början på augusti för att vi skulle kunna ge oss ut igen. Slang 75 mm måste bytas till 90 mm. Inte så svårt då HR har varit förutseende redan för 25 år sen o lagt en yttre slang om 90 mm runt den inre 75 mm. Alltså bara att dra ur den inre 75 mm skarva den yttre 90 mm, sätta in nya tilluftdon i kupéerna för 90 mm, så var det klart. Men vad dyra tillbehören och slangen är! Tipset jag fick från teknikern om det märkliga driftsättet, var att kolla inkopplingen av den digitala termostaten. Jag hade återanvänt det gamla 5-trådiga kablaget för att slippa allt jobb med att dra nytt och dessutom slippa få mer gammal oanvänd kabel i de redan allt för stora högarna. Ny genomläsning av installationsanvisningen för den nya pekade på behov 6 trådar, inte 5 som jag tolkat förra gången. Det var bara att dra nytt i alla fall! Det jag missat var temp-givaren i det digitala manöverdonet och då trodde värmaren att det var överhett redan, gjorde sin start och styrde genast ner på min-nivån direkt. Slangar i rätt dimension och alla 6 trådar anslutna rätt - himla vilken skillnad och bra funktion med bästa komforten !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar