onsdag 1 februari 2012

Tidvatten i tanken

Tidvatten har alltid fascinerat mig. Speciellt minns jag en resa till S:t Malou i Bretagne med upp till 12 m i nivåskillnad. Inte minst dom strömmar som bildas och de enorma vattenmassor som förflyttas. Förundrad över de krafter och den energi som är involverad har jag också undrat över hur detta kan fortgå utan konsekvenser.
Men nu tror jag mig ha lärt, det kan det inte. Energin tas ju från bla jordens rotation och får därmed jorden att rotera allt saktare, har det sagts.

Vad gäller för månens rörelse eller solens, påverkas även dom? Varför skulle dom inte de?

Det skulle vara väldigt intressant att få data om energiomvandlingen, volymer vatten och retardation på jorden eller annan påverkan, som kanske bidrag till uppvärmningen.

Hur ser förresten energibalansen ut i vårt solsystem?

Ge ditt bidrag !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar