tisdag 27 mars 2012

VP Black Jack axeltätning

Med ett tips från en erfaren seglare, vi kan kalla honom Håkan, så gick jag till verket. Letade igenom mina lådor och då hittade jag:

- En liten plastspruta, som en injektionsspruta hos syster yster.
- En tunn slang med gummimuff, oljetåliga båda. Tillbehör till oljebytarpumpen men aldrig använt.
- En tillknycklad axeltätningsfettstub med mkt fett kvar; du vet hur dom brukar bli när man försöket få in pipen i tätningen.

Muffen råkade passa på sprutan utan prut. Slangen kapade jag ner till en dm längd och gjorde ett snett snitt för att lätt få in den i tätningen. Det gick lätt att klämma ur tuben ner i sprutan och så var det bara att gå till verket. Det visade sig vara lättast att få in slangen i tätningen om jag la den snittade ytan mot axeln och den rundade mot tätningen. Införd roterade jag det hela ett kvarts varv. Tryck!

Som jag har kämpat med denna uppgift. Plötsligt blev det en baggis det hela.
Små ting som kan göras lätt tycker jag om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar