Försöket att använda den gamla håltagningen till nya ankarspelet kom på skam. Det var bara att fylla de gamla hålen med epoxi. Bara och bara, först gällde det att få tätt i botten. Första försöket ledde till en massa epoxi-slabbande, och det vet alla som försökt hur kul det är!
En massa trassel med el och låg temp gjorde att det inte var uthärdat förrän idag. Det gällde att putsa ner till plan yta, märka upp kantprofil o håltagning och så borra. Lofrans har en vädligt smal tätkant på däcksenheten. Vikten är 20 kg med största delen i växel med motor som ska lyftas underifrån upp mot axel och kil. Tätning med sikaflex istället för med medskickad packning.
Med ny håltagning kunde jag skippa gårdagens förlängning och skarvning av 50 mm2 kablage och ansluta oskarvat direkt på motorn som inuti sig har alla manöverkontaktorer osv. Det var som att lyssna på FryhlingsRauschen av Listz när jag gjorde provkörningen av ankarspelet!
Idag blev det lunch kl 1600 och försenade fredagsbestyr.
En dag med framgång, om nu resultatet består ännu några dagar eller fler!?
Om max en vecka ska jag flytta Aquila till Lindö och NSK bryggan.
Jag måste komma ur skruvandet och in i en förberedelse av hem, färd och besättning.
En summering och listning av "att göra före 20 maj"!
Vore trevligt med ett kort på installationen!
SvaraRadera/Tobias
Lovar göra ett försök, men det är trångt i skåpet i förpiken där motor o växel sitter.
Radera