söndag 6 maj 2012

What a day!

One of the best!
Skottarnas hälsningsfras fastnade, nog för alltid. Oavsett så lät det så i hälsningen.
Men idag blev, hittills, one of the best.

Förkylningen var så pass att jag hade krut o ta mig ut med Aquila  för att testa av lite nytt. Tex kutterseglet. En fråga jag burit på är hur skota och avlasta skot? Det löstes med block i samma infästning som där blocken för spinnackergajrarna sitter, förankrat med dubbel pinnbult dim 25 mm för stoplar i pushpit. Den punkten är nog den bästa på båten för krafter i tvärriktningen som det nu blir. Därmed löper skotet bra in till winscharna och ingen extra knap eller avlastare behövs. Förutsatt begränsningen att jag inte skotar hem kuttersegel o fock på samma sida. Det visade sig fungera väldigt bra, vind spiller över från stor till kutter och vidare till fock. Alternativt kan jag ställa stor och kutter för samma bog och då styra flödet mot focken.


Efter den här lyckade seglingen hade jag kommit ut på djup 7.5 m. Perfekt för prov av nya Lofrans ankarspel Project 1000. Det ska kunna sänka ankaret med 40 m/min o lyfta med 20. Det som tog mesta fokus var den virveldans som kättingen gör i ankarboxen när den ska ut i den farten. Galvad kätting är igentligen inte att rekommendera pga stackningstendenserna. Allt fungerade bra o kaffepausen blev full njutning med utseglande båtar i kulissen, båtar som nyss passerat Händelöbron o då går dom alltid med lite extra flyt.

Nu var krafterna slut o väl i hamnen fastnade jag på bojsten, fick backa o ta nytt spår.
Vet ni som projekterar nya Lindö hamnen att det är odjupt, både insegling och i hamnen, under 2.5 m i snitt. Aquila fastnade och sticker mindre än 1.75 m!

Stävstegen, nu modifierad till att fungera även som bordningsstege, blev klar idag. Inpassning och hålborrning i morgon. Jag tror det kommer att bli bra den här versionen!

What a day - one of the best !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar