fredag 14 september 2012

I fokus med Swarovsky

Den gångna veckan har varit fantastisk!
Sensommarens bästa dagar med sol och hög temperatur, då startade jag resan ner till Skåne med fågelbok och tubkikare. En utflykt för att fylla tomheten efter att ha fått upp båten och blivit i stort klar med höstens åtgärder. Ett tomrum som blev pga ändrade planer vad gällde länge segling och helt om i södra Holland istället.

Tåkern blev första anhalt. Där finns nu ett helt fantastiskt fint Naturum med vasstak och intill ett stort fågeltorn.
Huvudmålet var att besöka Falsterbo och Skanör med alla sina fågelsträcklokaler och förstås att få en påfyllning av Skåneatmosfär i kroppen. Även att titta på lite hamnar som ev skulle kunna bli sommarhamn för Aquila kommande säsong.
Den starka vinden gjorde att inte så många fåglar sträckte och att rovfåglarna flög lågt och nära läande naturformationer, mao både dåligt och bra för skådare. Missa inte Skanör Gästis liksom Fisk Huset i Skanör hamn.

Gasten Kjell berättade i somras om Kristianstads vattenrike och även det lockade till ett besök. Jag hann där med Åhus, Pulken och Håslövsängar, men missade dom 4 storkar som ett skådarpar berättade om att dom sett. Även här finns ett fantastiskt Naturum. Landets lägsta punkt liggeri Kristianstad och den ligger 2.7 m under havsnormalytan. Missa inte Åhus Gästis!

Hemvägen tog jag via Nissastigen till Habo över Hökensås naturreservat till Hornborgasjön med Naturum. Vackra trakter alltihop.

Hur gick det med hamnarna då?
Favoriten var Helsingborg som via kommunen fördelar platserna. Man betalar 350,-/år för köplats med inträdesavgift 550,- första året. I år har 12 ordinarie platser fördelats och i kö står 245 personer. Räkna själva. Man kan få förtur såg jag i listan, men oklart på vilka kriterier.

I Malmö har jag trivts fint i Limhamns stora hamn med trevlig restaurant. Den här gången avskräcktes jag av ett  uselt restaurantbesök.
Hamnen Lagunen ligger lite närmre in mot centrum, men saknar kommunikationer helt, man måste ha bil där.

Gislövs Läge ligger nära Trelleborg med buss på landsvägen och tre trevliga klubbmedlemmar berättade att även här är det kommunen som fördelar platser och att det sannolikt finns lediga att få. Där är man ju på sydkusten och nära sandstrand, men längre ifrån Bälten och danska småhamnarna, fast inte så särskilt långt ändå.

Kanske ska jag satsa på Gislövs Läge nästa år?

Hur gick skådandet då?
Bra, bara bra!
Dvs, jag upptäcker många nya arter! Såna som inte finns i min fågelbok som omfattar Europas alla fåglar!
Jag imponerades av grabbarna i vindskyddet som med örnblick och en ugglas klokskap kunde se ålder och kön på flera hundra meters avstånd i sina tuber.
Det klarade jag bara på golfspelarna, som alldeles nära spred en viss skräck med sina utslag i den hårda vinden.

Det blev en resa om runt 250 mil till gamla hemtrakterna på en del kända och flera okända vägar.
Inte utan min navigator, säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar