onsdag 27 februari 2013

Dreja bi och ligga bi

Principen för att "ligga bi", det tror jag att jag känner, men jag har aldrig praktiserat att "ligga bi". Starkt förenklat innebär det att växla bog i kryssen med oförändrat skotad fock. Focken ska alltså stå kvar i lovarts skotning efter slaget, samtidigt förs rodret för gir i lovart. Nu säger teorin att båten ska ligga stilla i hård vind med grov sjö med viss avdrift med vinden. En minimering av segelyta borde vara att föredra för att få ner alla krafter i riggen, men samtidigt hålla så stor yta att båten ligger stabil i vattnets hävningar.

Efter 2012 års seglingar så låter det som ett behagligt tillstånd nån timme eller två för vila och mat i god ordning ombord.
Tidvattenströmmar kompenseras inte på detta sätt eller kan man ställa in segel och roder så att en liten begränsad framdrift uppnås för att kompensera tidvattenströmmen i önskad riktning?

Med dom här frågorna i huvudet så föll jag in i Google listorna, där jag fann följande sidor på kända bloggar:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=5586&st=0&sk=t&sd=a
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=27
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ligga_bi

I sommar ska jag träna ligga bi med Aquila!
Det vore väldigt intressant att få ta del av de ev erfarenheter som finns i läsarleden om lyckade eller misslyckade ligga bi äventyr??
Kanske finns det någon som kan hänvisa till mera läsning i frågan?
Hur betraktas en seglare som ligger bi ur trafiksynpunkt med väjningsregler, liksom signalgivning med lanternor och dagersignaler?

1 kommentar:

  1. Hur betraktas en seglare som ligger bi ur trafiksynpunkt med väjningsregler, liksom signalgivning med lanternor och dagersignaler?

    Min första tanke är att man är ju fortfarande på väg då du gör fart genom vattnet och skall föra lanternor efter det, dvs gångljus för segel. Du är ju väjningskyldig om du kommer i kapp någon eller ligger med storen skotad för babords halsar. Tror att du kan räkna med att de flesta kommer vara upphinnande och därmed väjningsskylldiga. Upphinnande är de om de kommer in akterlanrernans sektor annars är det att betrakta som ett möte.

    Vi har någon gång testat att dreja bi med Kvartista med varierat resultat...
    /Tobias

    SvaraRadera