torsdag 11 juli 2013

11/7 Rödvig - Nyord

Vi är nu på en liten ö NV om Mön. Platsen/ön(?) heter Nyord. Vi vet inte säkert uttalet.
Jag vaknade till blå himmel kl 0500 och efter slumrande steg jag upp kl 0700 och väckte sen Eva kl 0830. Vädret var bästa och vinden som svenska prognosen sagt, 4 - 7 m/s, åter igen - de e bar å åk!

Hela Faxe bukten var full med segel och vi marschade med 4 - 5 knop för bara focken och strax var det dags att gå in i leden som för in i Smålandsfarvattnen. Lägsta uppmätta djup idag blev 2.1m, men oftast låg vi på betydligt bättre djup och kunde hålla god fart. Båtflödet var som båt-E4:an förbi S:t Annas skärgård en fin julidag. Men flera tog sina egna vägar och vi gick strikt på prickarna, som flyttas allt efter hur sanden vandrar. Plottern går alltså inte att lita på mer än som aktuell position, sjökortet kan också vara fel. Det är verkligheten som gäller, även i det här fallet. Lite uppgrundningar hittade vi men inga som orsakade oss besvär. Kortet som var uppdaterat till januari i år stämde i alla sina delar, så här långt.

Vi ligger nu i en liten hamn och in hit kommer man via en grävd omärkt kanal. Det är stilla, grilloset hänger tungt och badarna har tagit sin kvällsdusch,sitter nu med första drinken eller kanske hellre pilsnern. Här när vi kom hit fick vi rena sommarvärmen, intensiv sol och varm mjuk luft, tom vattnet kändes ljummet. Fast idag blev det ändå inget bad för mig. Istället fick jag ägna min tid åt att tvätta joggingskorna med lysfotogen efter att ha gått i blödande asfalt.

Ön har varit lotscenter förutom fiskebas. Idag är stora ytor odlade med korn, kanske till Carlsbergs folköl, som är min favorit just nu pga bla 33cl kannor. Det finns också omfattande våtmarker med olika typer av reservat och fågellokaler.

Det ska bli spännande att utforska Smålandsfarvattnen vidare.
Varför pratas det inte mera i de svenska seglarforumen om dessa spännande områdena?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar