onsdag 31 juli 2013

31/7 Regnet det bara öser ner....

och det behövs varenda droppe.
Fast timingen är väl inte den bästa för jordbrukarna med förestående tröskning, inte heller för sentillkomna objekt i turistverkstaden. Jag menar dom som börjar sin semester först nu. Hela juli har gått utan att en regndroppe har fallit över oss, istället har det varit tropiska nätter och sol sol sol.

Nu har vi legat här i Ystad en vecka. Summerat så blir Själland rundturen ett bestående minne med många både spännande passager och idylliska platser. På vilket annat sätt än med egen segelbåt kan man uppleva allt detta?

Vi har hunnit med en tur till Svaneholms slott och vandring runt sjön där.
I lördags var det storksläpp i Hemmestorp.
Vi hade inte tid med storkarna förrän i måndags, men dom väntade vänligt på oss och vi såg stork både i Hemmestorp och i Karup, till vår stora glädje.

Ystad bjuder på jazzfestival i helgen. Kanske var det fel att säga bjuder. I min tro skulle det bli en festival lika Allinge med många band som spelar på öppna scener, där folk kommer och går lite efter hur det behagas. Så blir det inte har jag nu förstått, och det tycker jag är synd, inte riktigt samma festival kan man säga. Här handlar det om några scener som nås via inträde stort och förköpt biljett. En förhoppning är att andra band spontant ansluter och ställer sig att spela på div offentliga platser, eller att ansvariga i kommunen till ett annat år kommer fram till att Allingemodellen är den rätta i augustitider.

Annars brukar det vara andra helgen i augusti då allt brakar loss, alla evenemang och hemvändarfestligheter. Då kan uteserveringen breddas nån meter och ölet skummar på platser där det annars vore ajabaja.

Om ett par veckor ska sommarbilen säljas, HÖSTBIL TILL SALU KOM OCH KÖP, faktiskt är den redan såld till firman där jag köpte den. Jag tyckte det var enklast så, fast om nån bjuder över så kan det än bli affär! Golf -90, 15000 mil, i beprövat skick, som det stod i annonsen när jag köpte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar