onsdag 17 juli 2013

17/7 Reersö - Sejerö

Starten gick redan kl 0630 med de dubbla syftena att dels gå sträckan mot vind innan solen byggt upp dagens vind och dels att komma fram i god tid för en säker plats i hamnen i Sejerö.
Vi fick en gropig sjö emot de första 15 NM och därtill ström emot om en knop. Det låter inte mycket men om man går med 5 - 6 knop blir det ändå avgörande. Efter 15 sjömil rundade vi udden Rösnäs och där skulle det bli medåka i slörvind, som istället nästan dog ut helt. Jag försökte med att kompletterande sätta kuttern för att styra vinden, som var allt för svag för att det skulle fungera. Ner med allt och igång med motorn igen, fast nu gick det lätt och båten var lättdriven.

Dagen har hur som varit bra! Direkt jag kom ut från hamnen i Reersö kom tumlare och sa godmorgon. Jag såg den/dom flera gånger. Sejerö är en idyllisk ö med en helt ok hamn och serviceanläggning. Intill hamnen finns en sandbadstrand med sommarvarma Kattegatt vågor, i alla fall idag. Det blev sommarens bästa dopp hittills. Vi solade i sittbrunnen dessförinnan. Här är det klar dominans för danska båtar och så har det varit nu dom senaste hamnarna. Kanske ligger det här bredvid allfarvägarna för en utländsk båtturist.

Dagens EVa-promenad som jag oftast följer med på gick till Bruksens i byn, en helt ok affär, där vi i princip mötte alla besättningarna som vi stött på nere i hamnen stunden innan. Det gäller att känna igen och hälsa!

I morgon planerar vi igen för tidig start, väckning för mig kl 0530 som idag, för dom 35 NM till Isefjordens inlopp, om vädret vill?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar