tisdag 13 november 2012

RadioLabs WiFi provkörd

Igår blev det av!

Med alla grejorna i bilen for jag till SK5BN, Norrköpings Amatör Radioklubb, och parkerade utanför klubblokalen. Där fick jag in klubbens krypterade WiFi och det var bara att starta upp allt.

Med utrustningen följer manualer, för antennen en hel CD, den behövs inte om repeatern används, för repeatern en A5 sida med 13 punkter som ska möjliggöra uppstart, sk Quick Start. På min fråga om en "comprehensive manual" fick jag svaret "in progress to be fullfilled, not yet available". Bingo - hur tänkte dom här??!!

Det blev till att göra ett antal ansatser, och se plötsligt så fungerade allt som önskat. Jag hade döpt om nätet som önskat till AQUILA, jag hade krypterat nätet och kunnat ansluta två oberoende datorer samtidigt till repeatern.

Idag ska jag göra mig en manual i några flera steg än 13 och sen får det ligga till sig tills vårens värme gör kablarna, och kanske mig själv, lite mera böjbara för installationen ombord.

Wifi anläggning "check" på attgöralistan!

RadioLabs lösning med USB-baserad antenn mot repeatern kan jag def rekommendera. Ingen kabel behövs mellan PCn och repeatern ens vid val av målstation och parametrering. Det sker via WiFi även det. Leveranstid 14 dar från US västkust får man räkna med även vid epressfrakt.

Dialogen med Edimax England om reklamationen på den WiFi-varianten pågår än med oviss utgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar