tisdag 4 december 2012

Bredbandskollen.se

Du känner säkert till hemsidan Bredbandskollen.se, där man kan köra en test på sitt bredband och få svar om kapacitet både för uppladdning och hemtagning av filer.

Sen igår har jag legat på omätbar låg nivå i båda riktningarna i mitt mobila bredband som är avtalat "upp till 6 MBit".

Plötsligt idag efter lunch så rycker det till i burken med "hög" kapacitet igen.
Följande resultat uppnås med Bredbandskollens verktyg:

                nedladdning/uppladdning/omdöme
Mätn 1     2.5/0.99/godkänt
2 tim senare
Mätn 2     1.59/1.09/dåligt
30 min senare
Mätn 3      ej mätbart lågt

Mindre än 40 % av avtalad kapacitet bedöms alltså som godkänt!

Varför då? Kom ihåg avtalet säger upp till 6 MBit. Vore det inte mera rätt att här tala om "upp till 2 MBit" som ett medelvärde?

Jag skickar in 40% av fakturerad avgift till Telia, och förväntar mig då att det blir godkänt.

Bredbandskollen drivs enl .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) och får väl ses som oberoende.
Om Bredbandskollen

Nu släpper jag denna frågan här, som ju inte alls har med segling att göra, förrän jag sitter där i en naturhamn med saknad väderprognos pga en sviktande uppkoppling från en svikande leverantör i ett skummande hav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar