måndag 24 december 2012

Julaftonsmorgon

Liten blir stor, drömmer och tror
Nu ska min nya 4 hk utbordarmotor växa till en 6 hk. Trolleri eller slugt förfarande, av köpare eller fabrikör?
Är det nåt jag missat, nåt som inte framgår i dokumentationen?
Nåt svar lär jag aldrig få och känna mig nöjd ändå!

En lugn stund denna julaftonsmorgon, då jag tittar ut från 8:e vån mot en gråvit himmel och piggsnö fallande diagonalt ner. Skotta månde villaägarna. Själv ska jag avveckla en ovanligt ettrig förkylning, helst nu på en gång!

Frivolter
Jul och nyår ger ju en summeringens eftertanke, åtminstone för mig, och i nästa andetag så kommer tanken, och framåt då?
En period var det populärt att prata om att människan är en VARelse inte en GÖRelse, och så kunde det utvecklas i många vackra termer med egen ny syntax, personifierat allra bäst i tjuren Ferdinand och Balo, som jag tycker är "störtskön". Kan man vara en 100% VARelse? Vad vore livet utan projekt, mål och strävan? Kravlöst, bekymmersfritt och utan frustrationer? Tänk att bara låta tiden flöda?!

Känslan!
Då jag höll på som mest med verksamhetsutvecklingsprojekt läste jag ett antal kloka böcker, kloka böcker handlar mycket om känsla och upplevd verklighet, och min egen summering om känsla, vad det är, löd då: "Känslan är det omedvetnas intelligenta budskap". För mig står det sig än. Inte för att jag vet, gör någon, men det medvetna kunnadet är väl bara en bråkdel av allt det omedvetna? Underförstått - man ska följa sin känsla, förutsatt en hyggligt hög nivå på egen impulskontroll.

Färden
Har någon någon gång kastat loss under följand dialog:
Vart far ni?
Dit vinden för.
När kommer ni tillbaka?
Då känslan ger svaret: vänd åter.
Vad gör ni framkomna?
Ingenting.
Vad tar ni med hem?
Minnen om levat.
Men varför far ni?
Längtan.
Men varför kommer ni hem?
En större längtan.
Ska ni stanna hemma sen?
Hemma?

Nog är livet en resa i många dimensioner!
Dagens resa ska passera kontrollstationerna skinka med brunkål och sen Kalle med fika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar