söndag 16 december 2012

Telia gamle vän, o lite annat

Så skrev jag minns jag för några år sen. Även då var det övningar i kapaciteter om jag minns rätt.
Kan jag nu slutsummera mobilnätets problem för 2012 med Telia som leverantör?

Efter tre långa och riktigt tjatiga samtal, så fick jag till slut till stånd en felanmälan hos Telia. Alla jag pratade med avvisade att ta en felanmälan. Dom sa, nej det är bättre jag ringer när teknikservice är bemannat, dvs dagtid kontorstid. Tredje gången så gick jag inte med på det, en felanmälan togs upp och samtidigt gavs löfte att på måndag så ringer jag dig(mig) och följer upp ärendet.

Måndagen för samtalet har inte kommit än!
Däremot började det röra sig i telecyber på tisdagen och datormodemet gick upp i hela 3.5 MBit, fast bara en kort stund, sen har det hållit  sig på 1 - 2 MBit enl bredbandskollen.se. Helt ok för mig, fast tämligen långt ifrån dom utlovade upp till 6 MBit.

Konsumentverket fick som jag berättade tidigare en anmälan. Den kom på studs tillbaka med kommentaren att enl riksdagsbeslut hjälper inte konsumentverket privata personer med rådgivning.
Det blev direkt ny studs hos mig med min kommentar att det var inte råd jag ville ha som privat person, utan jag ville i min anmälan peka på ett branschbeteende och leverantörsbeteende som tangerar eller överskrider gränsen för bedrägeri.

Om man säljer något som kallas "upp till 6 MBit" hur ofta måste då leveransen faktiskt kunna nå detta värde?
Aldrig, en gång per år eller kanske dagligen?

Enligt min uppfattning så säljer kommunikationsbolagen idag något som dom inte kan leverera i rimlig omfattning, om ens någon gång alls. Vidare upplever jag idag bredbandstillgången lika viktig som tillgång på el och vatten ur ett verksamhetsperspektiv. Tänk dig en leverans om el "upp till 240 V AC" eller vatten "upp till 6 kp/cm2 tryck", underförstått att ibland är det bara 110 VAC eller 1 kp/cm2.
Skulle vi acceptera det?
Jämför även med gapandet om försenade tåg i snöstorm en vinterdag??!!
Brister i någon av dessa leveransarter leder idag direkt till böter för leverantören, men varför inte för bredbandsleverantören?

Dags att ställa rättmätiga krav på bredbandsbolagen !
Det borde väl vara konsumentverkets uppdrag att tillse att inget säljs eller utlovas som inte kan  levereras?

I går träffade vi ett medelhavsseglande par som är hemma på julfirande. Alltid lika trevligt att lyssna på erfarenheter och eskapader från andras färder över den egna kölen!
Varför lockas inte jag av Medelhavet, men väl av andra hav?
Det kanske förändras framöver!

I kommande vecka så kan vi börja prata om längre dager igen, skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar