torsdag 3 januari 2013

Fyndat

Alla deckare utlästa och bildkryssen klara, men fortfarande så höll förkylningen mig i sitt grepp. Då gick jag till bokhyllan och tittade på måfå. Ögonen fångade in Clownen Jac av Hjalmar Bergman. Kanske 30 år sen jag senast öppnade den boken. Ett helt annat språk än det som idag möter i volymproducerade deckare med vanligtvis en journalist som författare. Ett bättre språk förr? I vilket fall så fick jag läsa på ett helt annat sätt för att inte missa alla de underfundiga formuleringar som bjuds i boken.

Forsatt förkylning fick mig tillbaka till bokhyllan.

Nu föll blicken på Tua Tua jordomsegling eller som den heter Från hav till hav av Göran Cederström. En enmansseglande 40 åring som i en Laurinare går varvet. Idag kanske man skulle säga att det är den sparade råfilen som återberättas, dvs inga förskönande retuscheringar eller filter finns mellan händelsen och mig, när jag hoppar ombord genom bokens berättelse. Dags att gå ombord igen och följa mr Cederström ännu några sjömil.

Har ni känt, ljuset återkommer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar